Κοινωνικό μέρισμα: Στις 6.419 οι νέες εγκεκριμένες αιτήσεις

Συνολικά 6.419 είναι οι εγκεκριμένες αιτήσεις για το κοινωνικό μέρισμα, μετά την περίοδο παράτασης, όπως προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία έως τις 9:30 το πρωί της Δευτέρας 18/12/2017, που έδωσε στη δημοσιότητα η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (ΗΔΙΚΑ ΑΕ).

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι ακυρωμένες αιτήσεις ανέρχονται σε 4.672, οι μη εγκεκριμένες αιτήσεις αριθμούν 19.144, οι μη ολοκληρωμένες αιτήσεις (πιθανές μη εγκρίσεις, αναμονή συναίνεσης) αιτήσεις ανέρχονται σε 21.216 και οι εγκεκριμένες μονογονεϊκές είναι 15.028.

Επίσης, η ΗΔΙΚΑ δημοσίευσε στοιχεία σχετικά με υποβολές αιτήσεων από μονογονεϊκές οικογένειες στην περίοδο, μετά τις 15 Δεκεμβρίου 2017.

Μονογονεϊκες

Υποβλήθηκαν: 5.938
Εγκρίθηκαν: 1.511
Ακύρωση: 482
Μη έγκριση: 2.682
Μη ολοκληρωμένες: 1.263

Θυμίζουμε ότι άνοιξε ξανά από την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017 η εφαρμογή για υποβολή αίτησης για κοινωνικό μέρισμα 2017. Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος ολοκληρώθηκε με επιτυχία την Τρίτη 12 Δεκεμβρίου και η καταβολή του μερίσματος στους δικαιούχους έγινε την Παρασκευή 15-12-2017. Αυτό αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών το οποίο προαναγγέλει επίσης ότι η πλατφόρμα του κοινωνικού μερίσματος (www.koinonikomerisma.gr) θα είναι σε λειτουργία εκ νέου κατά το χρονικό διάστημα από τις 15 έως τις 26 Δεκεμβρίου για μια σειρά από περιπτώσεις δικαιούχων.[Μπορείτε να υποβάλετε την αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα, επιλέγοντας το link στο τέλος του άρθρου].

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την περίοδο παράτασης του κοινωνικού μερίσματος

Χρήσιμες οδηγίες για την περίοδο παράτασης του κοινωνικού μερίσματος αναρτήθηκαν στο διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr.

Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο παράτασης του κοινωνικού μερίσματος, έχουν υπάρξει οι εξής αλλαγές αναφορικά με τα κριτήρια:

Αν το αιτών πρόσωπο είναι 67 ετών και άνω, δεν γίνεται έλεγχος για την ύπαρξη ενός τουλάχιστον ασφαλίσιμου μήνα στην κοινωνική ασφάλιση.

Αν το αιτών πρόσωπο είναι άτομο με αναπηρία 67% και άνω, δεν γίνεται έλεγχος για την ύπαρξη ενός τουλάχιστον ασφαλίσιμου μήνα στην κοινωνική ασφάλιση.

Για τις μονογονεϊκές οικογένειες, υπάρχει προσαύξηση 0,25 στην κλίμακα ισοδυναμίας του νοικοκυριού και μέχρι το μέγιστο του 3.

Δεν θεωρείται ένδειξη πολυτελούς διαβίωσης η δήλωση ποσού έως 1.500 ευρώ για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία.

Ακολουθούν ερωτήσεις και απαντήσεις για την περίοδο παράτασης του κοινωνικού μερίσματος.

Ερώτηση: Ποιοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση κατά την περίοδο παράτασης;

Απάντηση: Όλοι ανεξαιρέτως, αρκεί να μην συμμετέχουν σε νοικοκυριό, του οποίου η αίτηση έχει εγκριθεί. Δεν απαιτείται να έχετε εκκρεμή, ακυρωμένη ή απορριφθείσα αίτηση.

Ερώτηση: Έχω εγκεκριμένη αίτηση, αλλά δεν έλαβα το επίδομα, λόγω προβλήματος με το λογαριασμό μου. Τι κάνω τώρα;

Απάντηση: Μόλις ενημερωθούμε με την τελική λίστα απορρίψεων από τις τράπεζες, θα ακυρώσουμε τις αιτήσεις που δεν πληρώθηκαν και θα μπορείτε να κάνετε νέα αίτηση, στην οποία πρέπει να προσέξετε να δηλώσετε ΙΒΑΝ που να μπορείτε να εισπράξετε το κοινωνικό μέρισμα. Θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση.

Ερώτηση: Είμαι μονογονεϊκή οικογένεια που εγκρίθηκε στην κυρίως φάση. Πως μπορώ να κάνω αίτηση, ώστε να πάρω τη διαφορά;

Απάντηση: Δεν χρειάζεται να κάνετε αίτηση. Θα υπολογιστεί αυτόματα από το σύστημα η διαφορά και θα πιστωθεί στο λογαριασμό που έχετε ορίσει στην αίτησή σας, όταν πληρωθεί το κοινωνικό μέρισμα αιτήσεων που υποβλήθηκαν στην περίοδο παράτασης.

Ερώτηση: Έχω εγκεκριμένη αίτηση από την κυρίως φάση του κοινωνικού μερίσματος (έως 12/12/2017) και θέλω να την ακυρώσω. Πώς το κάνω;

Απάντηση: Δεν έχετε δικαίωμα ακύρωσης εγκεκριμένης αίτησης της κυρίως φάσης.

Κοινωνικό μέρισμα – Παράταση

Προκειμένου να συμπεριληφθούν επί πλέον κατηγορίες δικαιούχων που δεν πληρούσαν όλα τα κριτήρια αξιολόγησης κατά την προηγούμενη φάση της διαδικασίας, η πλατφόρμα του κοινωνικού μερίσματος (www.koinonikomerisma.gr) θα ανοίξει εκ νέου κατά το χρονικό διάστημα από τις 15 Δεκεμβρίου 2017 έως τις 26 Δεκεμβρίου 2017 για τις ακόλουθες περιπτώσεις:

  •  Μονογονεϊκές οικογένειες, οι οποίες λαμβάνουν το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων ή το επίδομα πολυτέκνων για τις οποίες προωθείται η θέσπιση ευνοϊκότερου συντελεστή στάθμισης με στόχο να διευρυνθεί η βάση των δικαιούχων απ’ αυτήν την κατηγορία. Για τις μονογονεϊκές οικογένειες που ήδη η αίτησή τους έχει εγκριθεί η διαδικασία θα γίνει αυτόματα και τυχόν διαφορά στο ύψος του ποσού που έχει εγκριθεί θα πιστωθεί αυτόματα σε δεύτερη πληρωμή στο λογαριασμό που έχει δηλωθεί.
  • Ηλικιωμένοι άνω των 67 ετών για τους οποίους δεν θα ισχύσει το κριτήριο της υποχρεωτικής ασφάλισης του ενός μήνα.
  • Μονοπρόσωπα νοικοκυριά στα οποία δικαιούχος είναι άτομο με αναπηρία 67% και άνω για τα οποία επίσης, δεν θα ισχύσει το παραπάνω κριτήριο.
  • Νοικοκυριά που από σφάλμα στις φορολογικές τους δηλώσεις, δήλωσαν δαπάνες φροντιστηρίων στο πεδίο για τις δαπάνες των ιδιωτικών σχολείων.
  • Νοικοκυριά στα οποία εντοπίστηκαν σφάλματα κατά τη διασταύρωση των στοιχείων τους στις βάσεις δεδομένων και οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν ή ακυρώθηκαν.

Όπως δήλωσε την Τετάρτη 13-12-2017 η αναπληρώτρια υπουργός Εργασία, Θεανώ Φωτίου, στο ραδιόφωνο 24/7, η παράταση θα υπάρξει για να διορθωθούν τυχόν λάθη για όσους δικαιούνται το μέρισμα αλλά η αίτηση τους απορρίφθηκε από το σύστημα.

«Για πρώτη φορά συμβαίνει κάτι το οποίο είναι μοναδικό. Πάνω από 5,800,000 δοκίμασαν αν είναι δικαιούχοι και αναδείχθηκαν λάθη στις φορολογικές δηλώσεις. Είδαν οι πολίτες ότι πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί στις φορολογικές τους δηλώσεις. Έγιναν πολλά λάθη στα θέματα φιλοξενίας» ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Φωτίου.

Σημείωσε πως «τα κριτήρια με τα οποία θα έπαιρναν το κοινωνικό μέρισμα οι πολίτες ήταν σαφή, εδραιώθηκε μια νέα σχέση του δημοσίου και του πολίτη, ζητήθηκε η συναίνεση του για να διασταυρωθούν τα στοιχεία του, ενώ ένα κομμάτι του πληθυσμού που δεν είχε πάρει τίποτα, που είχε 0 εισόδημα, και δεν είχε ΑΦΜ, ΑΜΚΑ κλπ, έγινε γνωστό μέσω του μερίσματος που θα λάβει».

Όπως επισημαίνεται σε ενημερωτικό σημείωμα της ΗΔΙΚΑ, στα ΚΕΠ και στα γραφεία ΑΜΚΑ μπορεί να διορθωθούν προβλήματα με το ΑΜΚΑ, όπως:

  • Αφαίρεση του ΑΦΜ από διπλοεγγραφές ΑΜΚΑ ή «άσχετα» άτομα που τυχόν είχαν στο ΑΜΚΑ τους το ΑΦΜ του ενδιαφερομένου (συνήθως σε ζευγάρια όπου και στα δύο ΑΜΚΑ έχει δηλωθεί το ίδιο ΑΦΜ).
  • Ενημέρωση ΑΜΚΑ θανόντος με το ΑΦΜ του.

Αυτές οι ενέργειες γίνονται μόνο σε ΚΕΠ και στα γραφεία ΑΜΚΑ. Μάλιστα, διευκρινίζεται ότι δεν υπάρχει η δυνατότητα εξυπηρέτησης στην ΗΔΙΚΑ και δεν πρέπει ο κόσμος να προσέρχεται στην ΗΔΙΚΑ.

Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα της ΗΔΙΚΑ, προστέθηκε η δυνατότητα προσθήκης παιδιού. Αυτό επιτρέπεται σε δύο περιπτώσεις: Αν το παιδί έχει γεννηθεί εντός του 2017 ή εφόσον κάποιος από τους γονείς λαμβάνει οικογενειακό επίδομα για το παιδί.

Αυτή η δυνατότητα έρχεται να δώσει λύση σε προβλήματα που έχουν εμφανιστεί, λόγω λάθους δήλωσης ΑΜΚΑ στο Ε1. Από την αρχή του προγράμματος, έχουν προστεθεί 30.399 παιδιά. Ενώ έχουν εντοπιστεί 24 περιπτώσεις το τελευταίο 24ώρο που προσπάθησαν να προσθέσουν δεύτερη φορά πρόσωπο που υπάρχει ήδη στην αίτηση».

Ακυρώσεις αιτήσεων, λόγω λανθασμένων στοιχείων

Όπως επισημαίνει η ΗΔΙΚΑ, «εντοπίστηκε πολύ περιορισμένος αριθμός εγκεκριμένων αιτήσεων (4.479) που δημιουργήθηκαν την Κυριακή 26 και τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2017 και υποβλήθηκαν από τις συζύγους φιλοξενούμενων, με αποτέλεσμα να μην εντοπιστεί ότι στην πραγματικότητα είναι φιλοξενούμενα νοικοκυριά.

Από αυτές τις αιτήσεις, οι αιτήσεις που εντοπίστηκε ο οικοδεσπότης και ήταν θανών, παραμένουν εγκεκριμένες. Οι υπόλοιπες 3.755 ακυρώθηκαν, καθώς και 1.864 που ήταν σε εκκρεμότητα. Όπου υπήρχαν στοιχεία επικοινωνίας, στάλθηκαν σχετικές ειδοποιήσεις με e-mail ή/και sms ανάλογα με το τι είχε συμπληρωθεί από τον πολίτη.

Επίσης, ακυρώθηκαν 4.479 εγκεκριμένες αιτήσεις και που περιέχουν άτομα που δεν εντοπίστηκαν στον ΑΜΚΑ, άρα, δεν λήφθηκαν υπόψη κατά τον υπολογισμό των εισοδημάτων του νοικοκυριού και στην κλίμακα ισοδυναμίας. Οι περισσότερες από αυτές, αν υποβληθούν εκ νέου, θα πάρουν μεγαλύτερο ποσό κοινωνικού μερίσματος. Σε αυτές τις αιτήσεις υπάρχει ανάγκη επικαιροποίησης Όλοι, πάντως, πρέπει να επικαιροποιήσουν στοιχεία στον ΑΜΚΑ για ένα τουλάχιστον άτομο του νοικοκυριού τους.

Στάλθηκαν 7.466 ειδοποιήσεις, μέσω e-mail και 7.518 ειδοποιήσεις, μέσω SMS. Από τα SMS έχουν παραδοθεί τα 7.084 , έχουν αποτύχει 250 και δεν έχουμε πάρει ακόμα ενημέρωση παράδοσης για 184. Για τις περιπτώσεις που δεν έχουν δοθεί στοιχεία επικοινωνίας, θα γίνει ό,τι είναι δυνατόν να ενημερωθούν από στοιχεία επικοινωνίας που μπορούν να βρεθούν από άλλες πηγές».

Υπενθυμίζεται ότι, στις 15 Δεκεμβρίου, θα πιστωθεί στους λογαριασμούς των δικαιούχων το ποσό του κοινωνικού μερίσματος.

Προς διευκόλυνση των πολιτών, αναρτήθηκαν στο διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.grκάποιες επιπλέον χρήσιμες οδηγίες:

«Σχετικά με το κριτήριο του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ)

Αν έχετε υπάρξει ασφαλισμένος κάποια στιγμή και το σύστημα σας δείχνει να μην έχετε ασφαλιστεί:

Πηγαίνετε στον ΕΦΚΑ -στο υποκατάστημα του παλιού σας ταμείου- και ζητήστε να δουν τα στοιχεία σας: ΑΜΚΑ, ΑΦΜ και ασφαλισμένο χρόνο.

Αν έχει πρόβλημα το ΑΜΚΑ ή το ΑΦΜ, θα το διορθώσουν και θα μπορείτε την ίδια στιγμή να κάνετε αίτηση.

Αν δεν έχουν πιστοποιήσει χρόνο ασφάλισης (είναι παλιά μεροκάματα, κτλ), ζητήστε τους να στείλουν στην ΗΔΙΚΑ το ΑΜΚΑ και το ΑΦΜ σας, λέγοντας ότι πιστοποιούν αυτοί τον ένα μήνα τουλάχιστον ασφάλισης. Μέχρι το βράδυ, η ΗΔΙΚΑ θα σας έχει καταγράψει σε ειδικό αρχείο που ξεπερνάει το πρόβλημα. Μην στέλνετε απευθείας μήνυμα στην ΗΔΙΚΑ. Τα αγνοούν, γιατί δεν μπορούν να κρίνουν αυτοί, αν έχετε χρόνο ασφάλισης ή όχι. Αν δεν πάει μήνυμα από τον ΕΦΚΑ, η ΗΔΙΚΑ δεν κάνει τίποτα.

Αν δεν έχετε ασφαλιστεί ποτέ, δεν πληροίτε τα κριτήρια. Οπότε δεν έχει νόημα να πάτε στον ΕΦΚΑ να ανοίξετε καρτέλα. Το σύστημα λαμβάνει υπόψη του στοιχεία μόνο, πριν από την 31/10/2017.

Σχετικά με προβλήματα ή λάθη στα Ε1

Δεν μπορείτε να κάνετε κάτι, μέσω των ΔΟΥ. Ακόμα και τροποποιητική να κάνετε, δεν θα ληφθεί υπόψη, γιατί τα στοιχεία έχουν παγώσει στις 31/10/2017. Μην πηγαίνετε στις ΔΟΥ, χωρίς λόγο.

Αν έχετε κάνει λάθος με το ΑΜΚΑ των παιδιών, στο Ε1 μπορείτε να προσθέσετε παιδιά, μετά τις τελευταίες αλλαγές στην πλατφόρμα, αρκεί να έχουν δηλωθεί στο Α21 των οικογενειακών επιδομάτων. Σημείωση: Έχει γίνει διόρθωση και δεν εμφανίζεται πλέον η επισήμανση που δεν επέτρεπε να προχωρήσει η αίτηση, μετά την προσθήκη τέκνου.

Αν δεν γνωρίζετε τον φιλοξενούμενο: Διαγράψτε τον και θα γίνει καταγγελία στην ΔΟΥ αυτόματα.

Αν κάποιος ήταν φιλοξενούμενος σε παραπάνω από έναν οικοδεσπότη: Ο φιλοξενούμενος ορίζει με ποιο νοικοκυριό θα μείνει, μέσω της συναίνεσης που δίνει. Οι υπόλοιποι μπορούν να τον διαγράψουν, καταγγέλοντας τον, αλλά επειδή η ΔΟΥ θα δει ότι ήταν όντως φιλοξενούμενος αυτού που τον καταγγέλλει, αλλά όχι για όλο το χρόνο, δεν θα υπάρξει κάποια επίπτωση. Μην το φοβάστε.

Αν έχετε κάνει λάθος με το ΑΜΚΑ του παιδιού και έχετε βάλει άλλου παιδιού το ΑΜΚΑ, διαγράψτε το. Αλλιώς θα απορριφθεί η αίτησή σας.

Γι’ αυτούς που έχουν δηλώσει λάθος ότι έχουν πολυτελή διαβίωση, για το τεκμαρτό κτλ: Δεν μπορούμε στο πλαίσιο του κοινωνικού μερίσματος να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο φορολόγησης ή τον κώδικα φορολογίας. Αυτή είναι μία κουβέντα που πρέπει να γίνει στο πλαίσιο της φορολογίας και όχι με το κοινωνικό μέρισμα.

Αν λείπει όλη η οικογένεια σας από την αίτηση: Δείτε τις επισημάνσεις στην αίτηση. Αν ο αιτών ή η σύζυγος ξεπερνάνε το μέγιστο εισόδημα (9.000 ευρώ * 3= 27.000 ευρώ) ή την περιουσία (180.000 ευρώ) ή τους τόκους ή υπάρχει ένδειξη πολυτελούς διαβίωσης ή δεν έχετε περάσει από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης ή δεν έχετε υποβάλλει Ε1 ή αποτυγχάνει η αίτησή σας σε οποιοδήποτε άλλο κριτήριο, το σύστημα δεν συνθέτει το νοικοκυριό, γιατί δεν υπάρχει νόημα. Απορρίπτει άμεσα την αίτηση.

Αν εμφανίζεστε με περιουσία 180.001 ευρώ, δεν απορρίπτεστε για ένα ευρώ, απλά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), προστατεύοντάς σας δεν στέλνει την πραγματική αξία της περιουσίας σας.

‘Αλλα θέματα – Αντιστοίχιση ΑΜΚΑ – ΑΦΜ

Να διαβάζετε όλες τις επισημάνσεις στο τέλος της αίτησης. Είναι πολύ κατατοπιστικές.

Αν έχετε πρόβλημα με τη συσχέτιση ΑΜΚΑ-ΑΦΜ: Πηγαίνετε στα ΚΕΠ. Εκεί θα αποκατασταθεί το πρόβλημά σας. Σ’ αυτή την περίπτωση οι δικαιούχοι θα πρέπει να πάνε σε κάποιο ΚΕΠ προκειμένου να διευθετηθεί το πρόβλημα και να ζητήσουν να ενημερωθεί η εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Για το σκοπό αυτό, θα χρειαστεί ένα έγγραφο που να αποδεικνύει την ταυτότητα του δικαιούχου (Δελτίο Ταυότητας, Διαβατήριο, κτλ) και ένα έγγραφο που να αναγράφει τον ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (π.χ. το εκκαθαριστικό εφορίας 2017). Μόλις γίνει η διόρθωση, μπορείτε να ξεκινήσετε εκ νέου τη διαδικασία (Βήμα 1), προκειμένου να διαπιστώσετε, αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος. Δείτε πιο κάτω τα 6 βήματα για υποβολή της αίτησης.

Αν ο οικοδεσπότης έχει πεθάνει και το σύστημα -αν δοκιμάσετε σήμερα (όχι αν έχετε δοκιμάσει πριν από μέρες)- δεν σας επιτρέπει να κάνετε αίτηση, λέγοντας ότι είστε φιλοξενούμενοι, υπάρχει πρόβλημα με τον ΑΜΚΑ του θανόντος. Πηγαίνετε στα ΚΕΠ και ζητήστε τους να ενημερώσουν το ΑΜΚΑ του θανόντος με το ΑΦΜ του (αυτοί θα το στείλουν στην ΗΔΙΚΑ να το κάνει, γιατί το ΑΜΚΑ είναι κλειδωμένο, λόγω θανάτου). Το ΑΦΜ του θανόντος είναι κλειδί για το σύστημα, για να βρει το ΑΜΚΑ και να καταλάβει ότι είναι θανών ο οικοδεσπότης σας. Αίτηση θα κάνετε με τους δικούς σας κωδικούς taxis net όχι με του θανόντος.

Αν η αίτησή σας ακυρώθηκε εκ των υστέρων από το σύστημα είτε τα στοιχεία της αίτησης ήταν λανθασμένα είτε την αίτηση την έχει κάνει η σύζυγος φιλοξενούμενου νοικοκυριού. Αν έχετε δώσει στοιχεία επικοινωνίας, θα έχετε λάβει και σχετική ειδοποίηση.

Για να κάνετε επαναξιολόγηση, πρέπει να μην έχετε καμία αίτηση σε κατάσταση «νέα» ή «εγκεκριμένη». Επίσης, πρέπει να είστε το άτομο που υπέβαλε την αίτηση».

Ενημερωθείτε αν είστε δικαιούχοι & δηλώστε ότι αποδέχεστε το Κοινωνικό Μέρισμα σε 6 βήματα

Οι δικαιούχοι πρέπει να  επιβεβαιώσουν στην ειδική φόρμα της εφαρμογής τα στοιχεία τους – καθώς τα περισσότερα θα είναι προσυμπληρωμένα – και να συμπληρώσουν τον ΑΜΚΑ, το IBAN (του τραπεζικού λογαριασμού τους για να γίνει η κατάθεση του κοινωνικού μερίσματος), τον αριθμό κινητού τηλεφώνου και το email τους.

Βήμα 1

Με την είσοδό σας στο σύστημα, θα σας ζητηθεί:

– Να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε ένα e-mail και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων.
– Επίσης, να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας ή/και τα προστατευόμενα τέκνα σας.

Αν το σύστημα δεν πιστοποιεί τον συνδυασμό ΑΦΜ και ΑΜΚΑ που έχετε εισάγει, θα εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα.

Στην περίπτωση αυτή:

– Θα πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Για το σκοπό αυτό, θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει την ταυτότητά σας (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κτλ) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (π.χ. εκκαθαριστικό εφορίας).
Μόλις γίνει η διόρθωση, μπορείτε να ξεκινήσετε εκ νέου τη διαδικασία (Βήμα 1), προκειμένου να διαπιστώσετε, αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

Βήμα 2

Στο στάδιο αυτό:

– Αφού συναινέσετε στην επεξεργασία προσωπικών και λοιπών στοιχείων, θα εμφανιστεί μία φόρμα που αναφέρει:
– Τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο, κτλ),
– οικονομικά στοιχεία (φορολογητέο και αφορολόγητο ετήσιο εισόδημα), περιουσιακά στοιχεία (αξία ακίνητης περιουσίας, τόκους καταθέσεων),
– μία ένδειξη για το αν πληρούται το κριτήριο της μόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία,
– μία ένδειξη για το αν ικανοποιείται το κριτήριο της ύπαρξης έστω και ενός μήνα ασφάλισης φορέα κύριας ασφάλισης και τέλος,
– μία λίστα με τα μέλη του νοικοκυριού σας.

Αν κάποια από τα προσωπικά σας στοιχεία εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα, θα πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που εμφανίζεται εσφαλμένα, χρησιμοποιώντας κάθε πρόσφορο έγγραφο που μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.

Αν το σύστημα δεν έχει σωστή ένδειξη για το κριτήριο ύπαρξης έστω και ενός μήνα ασφάλισης σε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, θα πρέπει να μεταβείτε σε υποκατάστημα του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και να ζητήσετε να διορθωθούν τα στοιχεία σας, προσκομίζοντας κάθε αναγκαίο έγγραφο. Οι διορθώσεις σχετίζονται μόνο με αποκατάσταση σφαλμάτων αναφορικά με την ταυτότητα του ασφαλισμένου και όχι σε εκ των υστέρων αναγνώριση χρόνου ασφάλισης.

Αλλαγές σχετικά με τα οικονομικά σας στοιχεία ή τη διασταύρωση της επί πενταετίας μόνιμης κατοικίας στη χώρα δεν είναι δυνατή, καθώς προκύπτει από παρελθούσες φορολογικές σας δηλώσεις και από τα στοιχεία του ΑΜΚΑ-ΕΜΑΕΣ.

Βήμα 3

Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN στον οποίον είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος.

Θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, το λογαριασμό μισθοδοσίας ή είσπραξης σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ, κτλ).

Υπογραμμίζεται η σημασία της ορθής συμπλήρωσης του συγκεκριμένου πεδίου. Επισημαίνεται, επίσης ότι θα διερευνηθεί σε μεταγενέστερο έλεγχο η συσχέτιση των αριθμών λογαριασμών IBAN με τους ΑΦΜ των δικαιούχων, όπως και η τυχόν εμφάνιση του ίδιου IBAN σε περισσότερους του ενός δικαιούχους.

Βήμα 4

Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας περιλαμβάνει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, απαιτείται η συγκατάθεση των φιλοξενούμενων ατόμων, μέσω των κωδικών τους στο Taxis-net, για την προσπέλαση των στοιχείων τους από τη Γ.Γ.Π.Σ., προκειμένου να διαπιστώσετε, αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης.

Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης της αίτησης. Συνεπώς, θα πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων των οποίων η συναίνεση απαιτείται), ώστε να μπουν στο διαδικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.

Προσοχή: Αν διαπιστώσετε ότι άγνωστο σε εσάς άτομο απεικονίζεται ως φιλοξενούμενός σας, μπορείτε να το εξαιρέσετε, χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη επιλογή που είναι διαθέσιμη δίπλα στο όνομά του. Η επιλογή αυτή συνιστά καταγγελία προς την οικεία ΔΟΥ σε βάρος του εμφαινόμενου ως φιλοξενούμενου, περί ψευδούς υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Αν έχετε αποκτήσει τέκνο, μετά την 1/1/2017, μπορείτε να το δηλώσετε, εισάγοντας τον αριθμό ΑΜΚΑ. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.

Βήμα 5

Εφόσον όλα τα ενήλικα μέλη του νοικοκυριού σας έχουν συναινέσει, εμφανίζεται η ένδειξη που αναφέρει, αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησης. Σε θετική περίπτωση, ενημερώνεστε αμέσως για το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Διαφορετικά, εμφανίζονται αναλυτικά οι λόγοι για τους οποίους δεν είστε δικαιούχος του μερίσματος.

Εάν δεν εμφανιστεί αυτή η πληροφορία, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα τη συναίνεσή του ή έχει αρνηθεί να την δώσει.

Βήμα 6

Εφόσον πληρούνται τα κριτήρια, θα πρέπει να κάνετε την επιλογή [Αποδέχομαι το κοινωνικό μέρισμα], ώστε να καταστείτε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος.

Προσοχή: Σε περίπτωση μη αποδοχής, δεν θα καταστείτε δικαιούχος ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια.

Σημείωση:

Αν κατά τα τέσσερα πρώτα βήματα έχει προκύψει η ανάγκη να διορθώσετε τα στοιχεία σας σε ΚΕΠ ή στον ΕΦΚΑ, για να ενημερωθεί η πλατφόρμα με τις αλλαγές που κάνατε, πρέπει να ζητήσετε να γίνει επαναξιολόγηση του νοικοκυριού σας, κάνοντας την επιλογή στην οθόνη «Αξιολόγηση επιλεξιμότητας κοινωνικού μερίσματος». Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας αποδοχής του κοινωνικού μερίσματος.

Δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος 2017 (Παραδείγματα)

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου καταβάλλεται κατά το 2017 ποσό 720 εκατ. ευρώ για την εφάπαξ παροχή κοινωνικού χαρακτήρα ως διανομή κοινωνικού μερίσματος για την στήριξη των οικονομικά αδύναμων και ευάλωτων νοικοκυριών.  Το κοινωνικό μέρισμα 2017 είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο.

Δείτε εδώ αναλυτικά τα κριτήρια χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος 2017.

Τα εισοδηματικά κριτήρια αφορούν μονοπρόσωπα νοικοκυριά με ύψος εισοδήματος μέχρι 9.000 ευρώ και πολυπρόσωπα με ανώτατο όριο τα 27.000 ευρώ.

Τα εισοδηματικά όρια προσαυξάνονται κατά 50% για κάθε επιπλέον ενήλικα και κατά 25% για κάθε παιδί. Ενώ παράλληλα, δικαιούχοι είναι και όσων τα νοικοκυριά διαθέτουν ακίνητη περιουσία με ανώτατο όριο σε κάθε περίπτωση τα 180.000 ευρώ. Επίσης υπάρχει και όριο καταθέσεων/μετοχών/ομολόγων. Για τον άγαμο το όριο καταθέσεων σε ελληνικές ή ξένες τράπεζες ή και η τρέχουσα αξία μετοχών και ομολόγων, είναι στις 9.000 ευρώ, ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες προσδιορίζεται με την υπουργική απόφαση.

Παραδείγματα:

Όροι και Προϋποθέσεις

Εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια

Για οικογένειες με δύο (2) παιδιά, για εισόδημα έως 6000 ετησίως θα δοθεί ενίσχυση 900 ευρώ, για εισόδημα από 6001 έως 12.000, θα δοθεί κοινωνικό μέρισμα 700 ευρώ και για εισόδημα από 12.001 έως 18.000 μέρισμα ύψους 500 ευρώ.

Για οικογένειες με ένα (1) παιδί, για εισόδημα έως 5.250 ετησίως θα δοθεί κοινωνικό μέρισμα 787,50 ευρώ, για εισόδημα από 5.251 έως 10.500, θα δοθεί κοινωνικό μέρισμα 612,50 ευρώ και για εισόδημα από 10.501 έως 15.750 μέρισμα ύψους 500 ευρώ.

Για ένα νοικοκυριό που αποτελείται από ένα ζευγάρι χωρίς παιδιά, για εισόδημα έως 4500 ευρώ θα δοθεί ενίσχυση 675 ευρώ, για εισόδημα από 4501 έως 9000 ευρώ, ενίσχυση 525 ευρώ και για εισόδημα από 9001 έως 13.500, θα δοθεί κοινωνικό μέρισμα 437,50 ευρώ.

Ενώ και για τα μονοπρόσωπα νοικοκυριά, για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα έως 3000 ευρώ θα δοθεί ενίσχυση 450 ευρώ για εισόδημα από 3001 έως 6000 ευρώ, ενίσχυση 350 ευρώ και για εισόδημα από 6001 έως 9000, ενίσχυση 250 ευρώ.

Εξαιρούνται όσοι:

  • Εμπίπτουν στις διατάξεις του φόρου πολυτελείας
  • Δηλώνουν δαπάνες για αμοιβές πληρωμάτων σκαφών αναψυχής
  • Δηλώνουν δαπάνες για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία
  • Δηλώνουν δαπάνες για οικιακούς βοηθούς, δασκάλους, οδηγούς αυτοκινήτων και λοιπό προσωπικό

Τέλος οι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος πρέπει να είναι νόμιμοι μόνιμοι κάτοικοι της ελληνικής επικράτειας κατά την τελευταία πενταετία, να είναι τουλάχιστον μία φορά ασφαλισμένοι σε φορέα κύριας ασφάλισης για διάστημα μεγαλύτερο του ενός μηνός και να έχουν υποβάλει δήλωση για το φορολογικό έτος 2016.

Παραδείγματα υπολογισμού εισοδηματικών ορίων και εισοδηματικής ενίσχυσης ανά σύνθεση ωφελούμενης μονάδας

Το ανώτερο ποσό κάθε κατηγορίας εισοδηματικών ορίων συμπεριλαμβάνεται σε αυτή για τον προσδιορισμό του ύψους της εισοδηματικής ενίσχυσης. Για παράδειγμα, μονοπρόσωπη ωφελούμενη μονάδα με εισόδημα μέχρι και 5000 ευρώ, εμπίπτει στην πρώτη κατηγορία δικαιούχων και λαμβάνει ως εισοδηματική ενίσχυση το ποσό των 450 ευρώ.

Αίτηση για Κοινωνικό Μέρισμα 2017