Οι προτάσεις Τσίπρα για τη συνταγματική αναθεώρηση

«Η πρότασή μας για τη Συνταγματική αναθεώρηση εκκινεί από την ανάγκη ενίσχυσης του Κοινοβουλίου αλλά και της δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης, απέναντι σε αυτές ακριβώς τις εξουσίες που δεν ανάγονται στην λαϊκή κυριαρχία», ανέφερε ο Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στη Βουλή για συνταγματική αναθεώρηση.

«Η αναθεώρηση του Συντάγματος αποτελεί την κορυφαία θεσμική διαδικασία της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και από την πρώτη στιγμή εμείς την αντιμετωπίσαμε ως τέτοια», πρόσθεσε ο κ. Τσίπρας.

Επιγραμματικά, τι ανέφερε ο κ. Τσίπρας στη Βουλή:

  • Αποσύνδεση εκλογής προέδρου Δημοκρατίας από την διάλυση της βουλής
  •  Άμεση εκλογή του προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό, μόνο εφόσον η διαδικασία μέσα στο κοινοβούλιο αποτύχει σε επτά διαδοχικές ψηφοφορίες
  •  Ο πρωθυπουργός της χώρας να είναι εκλεγμένος βουλευτής ώστε να μην παραδίδονται τα κλειδιά σε κανέναν τεχνοκράτη διότι τώρα που έχουμε την εμπειρία γνωρίζουμε ότι οι πρωθυπουργοί οφείλουν να λογοδοτούν στον ελληνικό λαό και μόνο
  • Αποκατάσταση της αξιοπιστίας της πολιτικής ζωής. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε την τροποποίηση του κατάπτυστου άρθρου 86 του Συντάγματος που συμβολίζει την μετατροπή του πολιτικού προσωπικού σε κάστα
  • Μας λέτε ότι θα ψηφίσετε την πρόταση, με την οποία όμως διαφωνείτε και η οποία δεν θα σας δεσμεύει
  • Η αντιπολίτευση μας απειλούσε ότι αν δεν δεχθούμε το σύνολο των προτάσεών της, θα αποχωρήσει από τη διαδικασία
  • Η αντιπολίτευση θέλησε να μετατρέψει τη συζήτηση για τη Συνταγματική Αναθεώρηση σε παρτίδα πόκερ
  • Ενίσχυση κοινωνικών δικαιωμάτων και κοινών αγαθών που πρέπει να προστατευθούν από τις επιθέσεις μια αγοραίας αντίληψης, η οποία δυστυχώς στις μέρες μας είναι κυρίαρχη και σε ευρωπαϊκό πλαίσιο
  • Εξορθολογισμός σχέσεων Εκκλησίας-Κράτους: ρητή κατοχύρωση της θρησκευτικής. ουδετερότητας του Κράτους και της καθιέρωσης του πολιτικού όρκου. Πάντα με σεβασμό στις θρησκευτικές πεποιθήσεις των πολιτών
  • Καθιέρωση περιορισμένων τετραετιών για κάθε βουλευτή. Ρύθμιση με συμβολική αξία. Να σταματήσει η εδραιωμένη πεποίθηση στην κοινή γνώμη ότι η ενασχόληση με την πολιτική είναι επάγγελμα και όχι λειτούργημα
  • Θα πρέπει να ζητείται η ασυλία όταν και εφόσον κρίνει η Ολομέλεια πρόκειται για αδίκημα που αφορά την άσκηση καθηκόντων του βουλευτή

Ο πρωθυπουργός είπε ότι η κυβέρνηση επιδίωξε να μην περιορίσει τη σχετική συζήτηση στο Κοινοβούλιο αλλά αντίθετα να την ανοίξει στην ίδια την κοινωνία, τους συλλογικούς φορείς, τις κοινωνικές οργανώσεις, τις παραγωγικές δυνάμεις, τα πολύμορφα κινήματα. Γι’ αυτό, πρόσθεσε, η πρόταση που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ και συζητείται σήμερα «δεν αποτυπώνει απλώς μια διάθεση διευθέτησης τεχνικών ζητημάτων, αλλά, αντίθετα, αντανακλά τη βούληση για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που εκφράζουν και δικαιώνουν πλειοψηφικά λαϊκά αιτήματα».

Την ίδια στιγμή, πρόσθεσε, λαμβάνει υπόψη την συνθήκη της κρίσης, τα διδάγματα των τελευταίων ετών, το διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον αλλά και τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κοινοβουλευτισμός από τις διαρκώς ενισχυόμενες εξωθεσμικές και εξωσυνταγματικές εξουσίες.

Υπογράμμισε επίσης ότι αυτός είναι ο λόγος που «η πρόταση μας εκκινεί από την ανάγκη ενίσχυσης του Κοινοβουλίου αλλά και της δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης, απέναντι σε αυτές ακριβώς τις εξουσίες που δεν ανάγονται ευθέως στην λαϊκή κυριαρχία».

Πρώτος άξονας της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ είναι η ενίσχυση του κοινοβουλίου και της εκλεγμένης κυβέρνησης

Πρώτος άξονας της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ είναι η ενίσχυση του κοινοβουλίου και της εκλεγμένης κυβέρνησης, μέσω ενός συνδυασμού αλλαγών που δημιουργούν όρους εμπέδωσης της πολιτικής σταθερότητας αλλά και προϋποθέσεις για τετραετείς εκλογικούς κύκλους, είπε ο Αλ. Τσίπρας.

Ο πρωθυπουργός επανέλαβε εν συντομία τις προτάσεις αυτές:

-Κατοχύρωση της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας, θεσμού που επιβάλλει την ταυτόχρονη υπερψήφιση νέου Πρωθυπουργού, ως προϋπόθεση για να γίνεται δεκτή πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης.

-Αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την διάλυση της Βουλής, ώστε να μην επηρεάζεται ο κοινοβουλευτικός κύκλος από την αδυναμία επίτευξης συναινέσεων μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων.

-Άμεση εκλογή του Πρόεδρου της Δημοκρατίας από το λαό μόνο εφόσον η εξαντλητική διαδικασία δημιουργίας συναίνεσης μέσα στο κοινοβούλιο αποτύχει, αν αποτύχει δηλαδή η διαδικασία για εξασφάλιση 180 ψήφων σε επτά διαδοχικές ψηφοφορίες.

Ως προς αυτή την πρόταση είπε ότι αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο για επίτευξη συναινέσεων στο πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας. Αυτή η πρόταση, τόνισε, έρχεται σε αντίθεση με την πρόταση της ΝΔ που μιλά για εκλογή με 151 βουλευτές σε περίπτωση που αποβεί άκαρπη η διαδικασία συναίνεσης στις πρώτες δύο ψηφοφορίες. Γιατί με αυτόν τον τρόπο η προεδρική εκλογή μετατρέπεται σε διορισμό από την εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία, σημείωσε.

Επίσης, σε αυτόν τον πρώτο άξονα εντάσσονται οι προτάσεις:

-Η υποχρέωση ο Πρωθυπουργός της χώρας να είναι εκλεγμένος βουλευτής ώστε να μην παραδίδονται τα κλειδιά της χώρας ερήμην του λαού σε κανέναν τεχνοκράτη Πρωθυπουργό. «Διότι οι πρωθυπουργοί της χώρας οφείλουν να λογοδοτούν στον ελληνικό λαό και μόνο».

-Καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος που θα λειτουργεί εξισορροπητικά στην ενίσχυση της εκτελεστικής εξουσίας και την ίδια στιγμή θα ενεργοποιεί και ισχυροποιεί τον νομοθετικό και ελεγκτικό ρόλο του Κοινοβουλίου «που από κομπάρσος θα μετατραπεί σε πραγματικό πρωταγωνιστή της πολιτικής ζωής».

Προτείνουμε την τροποποίηση του “κατάπτυστου” άρθρου 86, που δίνει ειδικά προνόμια και ειδική ποινική μεταχείριση στο πολιτικό προσωπικό

Ο δεύτερος άξονας της πρότασης αφορά την αποκατάσταση της αξιοπιστίας της πολιτικής ζωής, είπε ο Αλ. Τσίπρας, αναφερόμενος σε προτάσεις που αποσκοπούν «να καταπολεμήσουν στον πυρήνα της την κρίση αντιπροσώπευσης η οποία σχετίζεται με την βαθιά διαδεδομένη πεποίθηση στην κοινή γνώμη περί πολιτικού προσωπικού-κάστας που ενδιαφέρεται κυρίως για την αναπαραγωγή των προνομίων της και όχι για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος».

Επ’ αυτού προτείνονται:

-Η τροποποίηση του «κατάπτυστου» άρθρου 86 του Συντάγματος. «Ενός άρθρου που συμβολίζει ακριβώς την μετατροπή του πολιτικού προσωπικού σε κάστα που θεωρούσε ότι η εξουσία αποτελεί κληρονομικό δικαίωμα», «ότι δικαιούται ειδικά προνόμια και ειδική ποινική μεταχείριση σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους πολίτες», σημείωσε.

Τόνισε ότι η σύντομη παραγραφή για τα αδικήματα των Υπουργών που προβλέπει σήμερα το άρθρο 86 δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας μηχανισμός νόμιμης συγκάλυψης και συστημικού κουκουλώματος της εκτεταμένης πολιτικής διαφθοράς που ευδοκιμούσε στη χώρα την περίοδο της απόλυτης κυριαρχίας του «παλιού πολιτικού συστήματος». Πρόσθεσε ότι αν δεν έμπαινε ένα τέλος σε αυτό το συνεχές δεν θα βρισκόμασταν σήμερα εδώ μπροστά σε αυτή την αναθεώρηση. Θα μπορούσε να είχε αναθεωρηθεί στην προηγούμενη αναθεώρηση αλλά δεν συνέβη αυτό γιατί τόσο η ΝΔ όσο και το ΚΙΝ.ΑΛΛ. που το ψήφισαν από κοινού στην αναθεώρηση του 2001.

-Ο περιορισμός της βουλευτικής ασυλίας μόνο σε αδικήματα που αφορούν την άσκηση των καθηκόντων του βουλευτή.

-Η κατοχύρωση περιορισμένων κοινοβουλευτικών θητειών για κάθε βουλευτή ώστε να αποφεύγεται η δημιουργία πελατειακών δικτύων.