Η Airbus καθηλώνει περίπου 6.000 αεροσκάφη A320 λόγω προβλήματος στο λογισμικό τους (upd3)

Η Airbus ανακοίνωσε αργά το βράδυ της Παρασκευής 28/11/2025 (τοπική ώρα Ελλάδας), ότι η οικογένεια αεροσκαφών A320 χρειάζεται άμεσες ενημερώσεις στο λογισμικό και, σε ορισμένες περιπτώσεις, στο υλικό, και προέτρεψε τις αεροπορικές εταιρείες να καθηλώσουν πτήσεις σε όλο τον κόσμο. Ένα πρόσφατο συμβάν που αφορούσε ένα αεροσκάφος A320 αποκάλυψε ότι η έντονη ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να αλλοιώσει δεδομένα κρίσιμα για τη λειτουργία των χειριστηρίων πτήσης, δήλωσε η εταιρεία την Παρασκευή. Η Airbus έχει εντοπίσει «σημαντικό αριθμό» αεροσκαφών σε αυτήν την οικογένεια αεροσκαφών που θα μπορούσαν να επηρεαστούν, ενδεχομένως καθυστερώντας ή ακυρώνοντας πτήσεις στο εγγύς μέλλον.

Αρχική ενημέρωση: Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025, 22:45
Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2025, 11:40

Η αλλαγή λογισμικού επηρεάζει 6.000 αεροσκάφη A320, που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου στόλου της Airbus, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters. Η βλάβη φαίνεται να είναι μια από τις μεγαλύτερες ανακλήσεις στην 55χρονη ιστορία της εταιρείας. Συνολικά, περίπου 11.300 αεροσκάφη A320 βρίσκονται σε λειτουργία.

Η AEGEAN ολοκλήρωσε την εφαρμογή της οδηγίας της Airbus – Κανονικά οι πτήσεις της SKY express

Σημειώνουμε ότι και η ελληνική αεροπορική εταιρία Aegean Airlines χρησιμοποιεί αεροσκάφη Airbus A320 τόσο στην κλασική έκδοση A320ceo όσο και στη νεότερη έκδοση A320neo. Αυτά αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του στόλου της για πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων.

Ειδικότερα, περίπου 6.000 αεροπλάνα A320 της Airbus πρέπει να αντικαταστήσουν επειγόντως λογισμικό ελέγχου ευάλωτο στην ηλιακή ακτινοβολία έπειτα από ένα “συμβάν” στις Ηνωμένες Πολιτείες σε αεροπλάνο της εταιρίας JetBlue στα τέλη Οκτωβρίου, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής εταιρίας. Το περιστατικό που προκάλεσε τη μεγάλη αυτή επιχείρηση επισκευής αφορούσε ένα αεροπλάνο της JetBlue Airways που εκτελούσε πτήση από το Κανκούν του Μεξικού με προορισμό το διεθνές αεροδρόμιο Νιούαρκ Λίμπερτι στο Νιου Τζέρσεϊ στις 30 Οκτωβρίου. Η πτήση 1230 πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στην Τάμπα της Φλόριντα. Αρκετοί άνθρωποι μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο, καθώς το Airbus A320 έχασε απότομα ύψος, έπειτα από πρόβλημα στον έλεγχο πτήσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Airbus, υπάρχουν περίπου 11.300 αεροσκάφη της οικογένειας A320 σε λειτουργία, εκ των οποίων 6.440 είναι του βασικού μοντέλου A320.

Η Airbus ενημέρωσε σήμερα όλους τους πελάτες της που χρησιμοποιούν αυτό το λογισμικό “να σταματήσουν αμέσως τις πτήσεις” μετά την ανάλυση αυτού του τεχνικού περιστατικού που “αποκάλυψε ότι έντονη ηλιακή ακτινοβολία θα μπορούσε να φθείρει απαραίτητα δεδομένα για τη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου πτήσης”.

Η ευρωπαϊκή Airbus ανακοίνωσε σήμερα ότι έδωσε εντολή για την άμεση αλλαγή λογισμικού σε μεγάλο αριθμό των πλέον ευπώλητων αεροσκαφών της, των A320, ένα μέτρο που θα επηρεάσει, σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας, περίπου 6.000 αεροσκάφη ή περισσότερο από το 50% του παγκόσμιου στόλου.

Η Airbus ανακοίνωσε ότι πρόσφατο περιστατικό σε ένα αεροσκάφος A320 αποκάλυψε ότι η έντονη ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να αλλοιώσει κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου πτήσης. “Η Airbus αναγνωρίζει ότι αυτές οι συστάσεις θα οδηγήσουν σε διαταραχές της λειτουργίας για τους επιβάτες και τους πελάτες”, τονίζει.

Οι αεροπορικές εταιρείες που επηρεάζονται από την ευρεία ανάκληση των Airbus A320 για να διορθωθεί η βλάβη του λογισμικού πρέπει να εκτελέσουν τις εργασίες πριν από την επόμενη πτήση, εκτός από κάθε πτήση επανατοποθέτησης σε βάση επισκευής, αναφέρει σήμερα δελτίο της Airbus προς τις αεροπορικές εταιρίες που περιήλθε σε γνώση του Reuters.

Ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA) θα εκδώσει οδηγία σχετικά με την αξιοπλοΐα έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με την Airbus.

Για τα περίπου δύο τρίτα των αεροσκαφών που επηρεάζονται από το μέτρο, η ανάκληση θα οδηγήσει σε μια σχετικά σύντομη καθήλωσή τους στο έδαφος, καθώς οι αεροπορικές εταιρίες θα επιστρέψουν σε προηγούμενη έκδοση λογισμικού, σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας.

Ωστόσο, το μέγεθος της επιχείρησης αναμένεται να προκαλέσει σημαντική αναστάτωση, καθώς το θέμα αυτό προκύπτει λίγο πριν από το Σαββατοκύριακο κατά το οποίο πραγματοποιούνται τα περισσότερα ταξίδια της χρονιάς στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η American Airlines αναφέρει ότι η είδηση ​​θα διαταράξει περισσότερες από 300 πτήσεις μόνο της αεροπορικής της εταιρείας, ενώ η Air Canada αναφέρει ότι επηρεάζονται «πολύ λίγα» από τα αεροπλάνα της.

Η Delta Airlines αναμένει ότι ένα μικρό μέρος του στόλου της οικογένειας Airbus A320 θα επηρεαστεί από την ανάκληση. Η ενημέρωση πιθανότατα θα ολοκληρωθεί μέχρι το Σάββατο το πρωί, δήλωσε εκπρόσωπος. «Καθώς η ασφάλεια προέχει όλων, η Delta θα συμμορφωθεί πλήρως με μια οδηγία και αναμένει ότι τυχόν λειτουργικές επιπτώσεις θα είναι περιορισμένες».

Ενημέρωση: 28 Νοεμβρίου 2025, 22:58

Η American Airlines, ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης A320 στον κόσμο, δήλωσε ότι αναμένει ότι η επισκευή θα ολοκληρωθεί στα περισσότερα αεροσκάφη της μέχρι το Σάββατο, με περίπου δύο ώρες να απαιτούνται ανά αεροπλάνο, σύμφωνα με το Reuters. Η απαιτούμενη ενημέρωση λογισμικού επηρεάζει περίπου 340 από τα 480 αεροσκάφη A320 της αεροπορικής εταιρείας. Άλλες παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της γερμανικής Lufthansa και της βρετανικής EasyJet, δήλωσαν ότι θα θέσουν εκτός λειτουργίας για λίγο τυχόν επηρεαζόμενα αεροσκάφη για να πραγματοποιηθούν οι επισκευές.

Ενημέρωση: 29 Νοεμβρίου 2025, 00:40

Η ανάκληση είναι «άνευ προηγουμένου», λέει ειδικός στην αεροπορία

Ο John Gradek, λέκτορας στη διαχείριση αεροπορίας στο Πανεπιστήμιο McGill στο Μόντρεαλ, αναφέρει  ότι η κλίμακα αυτής της ανάκλησης είναι «άνευ προηγουμένου» και θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στους αερομεταφορείς παγκοσμίως. Τώρα, είναι απλώς θέμα πόσο γρήγορα μπορούν να γίνουν οι επισκευές, είπε.

«Ορισμένα από αυτά τα αεροπλάνα πετούν σε τοποθεσίες που δεν είναι απαραίτητα βάσεις για μηχανική υποστήριξη ή υποστήριξη συντήρησης, επομένως μπορεί να χρειαστεί λίγος χρόνος για να εγκατασταθεί η επισκευή σε αυτά τα αεροπλάνα», είπε.

Τούτου λεχθέντος, ο Gradek είπε ότι υποψιάζεται ότι η βιομηχανία δεν θα ήθελε να δει αυτά τα αεροπλάνα καθηλωμένα για περισσότερο από μερικές ημέρες.