Μάχη με τη λάσπη σε Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα – Χωρίς νερό για 12η μέρα ο Βόλος

Μάχη με το χρόνο και τη λάσπη δίνουν καθημερινά οι κάτοικοι των χωριών των Περιφερειακών Ενοτήτων Καρδίτσας και Τρικάλων, που επλήγησαν από την κακοκαιρία Daniel και μπόρεσαν να μπουν στα σπίτια τους, προκειμένου να δημιουργήσουν συνθήκες επιστροφής στην καθημερινότητα.

Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2023, 11:00 / Τελευταία Ενημέρωση: 12:30

Μια καθημερινότητα με πολλές δυσκολίες καθώς έχει υποστεί ολοκληρωτική καταστροφή η παραγωγή στο θεσσαλικό κάμπο, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις ανέρχεται στο 100%, μια εξέλιξη που μηδενίζει το φετινό εισόδημα των πληγέντων, αλλά παράλληλα ασκεί πιέσεις στις τιμές των τροφίμων.

Μεγάλες επίσης είναι οι καταστροφές που έχουν υποστεί και επιχειρήσεις των πληγεισών περιοχών. Με ταχείς ρυθμούς συνεχίζεται η συγκέντρωση βοήθειας από προσφορές φορέων, επιχειρήσεων και πολιτών, ενώ η παράδοση στην κυκλοφορία της Εθνικής Οδού Αθηνών Θεσσαλονίκης θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό να έρθουν φορτηγά με βοήθεια από άλλες περιοχές της χώρας.

Σε εξέλιξη είναι και η προσπάθεια σίτισης ζώων των κτηνοτροφικών μονάδων οι οποίες δεν χάθηκαν στις πλημμύρες, καθώς καταστράφηκαν αποθηκευμένες ζωοτροφές.

Χωρίς νερό για 12η μέρα ο Βόλος – Σταθερά τα νερά στην Κάρλα – Μάχη για την αποκατάσταση των ζημιών

Συνεχίζονται τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Μαγνησίας, μετά τη θεομηνία που σάρωσε την περιοχή την προηγούμενη εβδομάδα, με τα πλέον σημαντικά να αφορούν την υδροδότηση με καθαρό πόσιμο νερό, τον καθαρισμό των κατοικιών και των δρόμων από τους τόνους λάσπης και την κατεστραμμένη οδοποιία κυρίως στο Πήλιο.

Στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας για δωδέκατη ημέρα δεν υπάρχει πόσιμο νερό στα σπίτια και τις επιχειρήσεις και η ζωή δυσκολεύει περισσότερο από τις ανάγκες της καθημερινότητας για τις ανάγκες των 200.000 περίπου ανθρώπων που κατοικούν στην ευρύτερη περιοχή του Βόλου.

Η ΔΕΥΑ Μείζονος Βόλου, σε συνεργασία με την ΕΥΔΑΠ, δίνουν πραγματικό αγώνα για την αποκατάσταση της υδροδότησης με πόσιμο νερό, αλλά η πλήρης σχεδόν καταστροφή του συστήματος άντλησης και διανομής κάνει την κατάσταση εξαιρετικά δύσκολη και ο δήμαρχος Βόλου Αχιλλέας Μπέος ανακοίνωσε χθες σε συνέντευξή του ότι το καθαρό πόσιμο νερό θα τρέξει ξανά στις βρύσες μετά από περίπου ένα 20ήμερο .

Παράλληλα ο καθαρισμός των σπιτιών και των επιχειρήσεων που πλημμύρισαν σε πολλές συνοικίες του Βόλου συνεχίζεται και οι άνθρωποι προσπαθούν να βάλουν σε τάξη την ζωή τους αφού βλέπουν κατεστραμμένη την περιουσία τους.

Καταβάλλονται προσπάθειες να καθαρισθούν στοιχειωδώς οι δρόμοι από την λάσπη, το χώμα και τα σκουπίδια στον Βόλο αλλά η έλλειψη νερού καθιστά δύσκολη την προσπάθεια των συνεργείων του Δήμου Βόλου.

Την ίδια ώρα τεχνικά συνεργεία καθαρίζουν τον χείμαρρο Κραυσίδωνα αφού η κοίτη του ανέβηκε πάνω από ένα μέτρο, μετά τις πλημμύρες, εξαιτίας των φερτών υλών και των τεραστίων ποσοτήτων πέτρας που κατέβασε από το Πήλιο και έτσι είναι εντυπωσιακές οι εικόνες από τα βουνά πέτρας που συσσωρεύονται για να απομακρυνθούν από την κοίτη, ενώ δύο ημέρες πριν σημειώθηκαν μικροεπεισόδια μεταξύ κατοίκων της περιοχής και συνεργείου που προσπάθησε να κόψει και να απομακρύνει δέντρα από την κοίτη του χειμάρρου και που εμπόδιζαν την ομαλή ροή των νερών με αποτέλεσμα υπερχείλιση και την πλημμύρα σε πολλές συνοικίες. Οι κάτοικοι αντέδρασαν στην κοπή των δέντρων, παρά τα προβλήματα που προκλήθηκαν από αυτά.

Τα σχολεία όλων των βαθμίδων στη Μαγνησία και τη Θεσσαλία γενικότερα δεν θα λειτουργήσουν ούτε την προσεχή εβδομάδα με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Στο Νότιο Πήλιο πέραν των τεράστιων καταστροφών στην οδοποιία και σε άλλες νευραλγικές υποδομές της περιοχής πολλά χωριά και κωμοπόλεις εξακολουθούν και εκεί να μην έχουν πόσιμο νερό και ο αντιδήμαρχος Δημήτρης Παρρησιάδης κάνει αγώνα δρόμου για την αποκατάσταση της υδροδότησης και τη διανομή εμφιαλωμένου νερού.

Επίσης ζητήθηκε από το Κοινωφελές Ίδρυμα Λασκαρίδη να διατεθεί το περίφημο σκάφος “Typhoon” που κινείται στο Αιγαίο και περισυλλέγει απορρίμματα στη θάλασσα, να μετακινηθεί στον Παγασητικό και να συλλέξει τους χιλιάδες τόνους φερτών υλών που υπάρχουν στην επιφάνεια του κλειστού κόλπου και στις ακτές για να επανέλθει και ο Τουρισμός σε κανονικά επίπεδα.

Η αγωνία για το επίπεδο των νερών της λίμνης Κάρλας συνεχίζεται και υπάρχουν αισιόδοξα μηνύματα αφού έχει σταματήσει να ανέρχεται η στάθμη των νερών και να απειλούνται τα παρακάρλια χωριά και κωμοπόλεις.

Συνεχίζεται η προσπάθεια αποκατάστασης των ζημιών στο νομό Λάρισας

Στην συνέχιση της προσπάθειας για την αποκατάσταση των πρώτων ζημιών στην ευρύτερη περιοχή του νομού Λάρισας, έχουν στραφεί όλοι οι αρμόδιοι φορείς της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των δήμων του νομού.

Από τις πρώτες νέες εξελίξεις, είναι η και η παράδοση στην κυκλοφορία της Εθνικής Οδού Αθηνών Θεσσαλονίκης στο τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, μεταξύ Α/Κ Συκουρίου και Α/Κ Γυρτώνης, που είχε αποκλειστεί λόγω της υπερχείλισης του Πηνειού ποταμού, με τη σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων φορέων και της Ελληνικής Αστυνομίας.

Διαφορετική όμως είναι η κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο όπου υπάρχει μεγάλη καταστροφή της υποδομής του δικτύου, με αποτέλεσμα τα δρομολόγια Αθήνας – Θεσσαλονίκης να έχουν ανασταλεί. Σοβαρά είναι και τα προβλήματα της δημόσιας υγείας όπου ο κίνδυνος ανάπτυξης λοιμωδών ασθενειών στη Θεσσαλία περιλαμβάνει και τον ιό του Δυτικού Νείλου, σύμφωνα με το Αστεροσκοπείο Αθηνών, λόγω των στάσιμων νερών εδώ και ημέρες. Παράλληλα, προβληματισμός επικρατεί στο νομό, με τα νεκρά ζώα που είναι εκτεθειμένα παρά τις προσπάθειες που γίνονται για την συγκέντρωση και απομάκρυνσή τους.

Ακόμη, κλειστά θα παραμείνουν τα σχολεία στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και δεν θα λειτουργήσουν μέχρι και τις 22 Σεπτεμβρίου, όπως ανακοίνωσε η Περιφέρεια Θεσσαλίας «εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων. Επίσης σύμφωνα με την Περιφέρεια, συνεχίζεται η συγκέντρωση βοήθειας από προσφορές φορέων, επιχειρήσεων και πολιτών, η οποία αποστέλλεται σύμφωνα με τις ανάγκες σε όλες τις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας.

Τέλος, και σήμερα Σάββατο τα κλιμάκια μηχανικών του υπουργείου Υποδομών και ειδικότερα της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΔΑΕΦΚ) θα βρίσκονται στις πληγείσες περιοχές του Δήμου Λαρισαίων.

Πυροσβεστική: Έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 3.576 διασώσεις ατόμων στη Θεσσαλία και 3.132 αντλήσεις υδάτων

Το Κέντρο Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος από τις 7 το πρωί της Τρίτης 5 Σεπτεμβρίου, έως τις 7 το πρωί σήμερα έχει λάβει στην Περιφέρεια Θεσσαλίας 9.865 κλήσεις και μέχρι στιγμής έχουν πραγματοποιηθεί 3.132 αντλήσεις υδάτων ενώ μεταφέρθηκαν σε ασφαλή σημεία 3.576 άτομα, σύμφωνα με ενημέρωση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Επιπρόσθετα, όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, οι δυνάμεις του Πυροσβεστικού Σώματος παραμένουν ισχυρές στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και όπου απαιτείται, τα εναέρια και επίγεια μέσα καθώς και Σ.μη.Ε.Α. του Π.Σ. μεταφέρουν τρόφιμα, νερό, φάρμακα και είδη κλινοστρωμνής, σε πληγέντες των περιοχών της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Τέλος, η Πυροσβεστική καλεί όλους τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ακολουθούν πιστά τις υποδείξεις των αρμόδιων Αρχών.

Νέα αιτήματα για την τοποθέτηση και άλλων γεφυρών Μπέλεϋ σε περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες

Νέα αιτήματα για την τοποθέτηση και άλλων γεφυρών Μπέλεϋ σε περιοχές που επλήγησαν από τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία δέχεται η Μονάδα Μελετών και Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) του ΓΕΕΘΑ, μετά την τοποθέτηση μιας τέτοιας αρθρωτής συναρμολογούμενης γέφυρας στα Καλά Νερά και την άμεση αποκατάσταση της σύνδεσης του οδικού δικτύου Βόλου και Νοτίου Πηλίου που είχε διακοπεί λόγω της κατάρρευσης της υπάρχουσας γέφυρας. Μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο διευθυντής της Μονάδας, υποστράτηγος Μιχαήλ Κλούβας επισημαίνει ότι τα αιτήματα είναι αρκετά και διευκρινίζει ότι λόγω μεγάλων καταστροφών στο οδικό δίκτυο επιβάλλεται, πριν την τοποθέτηση της γέφυρας, η αποκατάσταση των καταστροφών στα σημεία πρόσβασης σε αυτήν και συγκεκριμένα στις δύο όχθες – όρια του γκρεμού.

«Θα είχαμε ήδη ξεκινήσει την τοποθέτηση και άλλων γεφυρών αλλά πρέπει να προηγηθούν κάποια μικρά έργα υποδομής για να μπορέσουμε να τις στήσουμε» σημειώνει χαρακτηριστικά. Παράλληλα σχολιάζει ότι τα πράγματα είναι ακόμη ρευστά ενώ προκύπτουν θετικές εξελίξεις που αφορούν την προώθηση της άμεσης κατασκευής κανονικών και μόνιμων γεφυρών σε συγκεκριμένα σημεία.

Ο κ. Κλούβας επισημαίνει ότι είναι μεγάλος ο ενθουσιασμός των τοπικών κοινωνιών την ώρα της εγκατάστασης και παράδοσης της γέφυρας Μπέλεϋ, η οποία ουσιαστικά συναρμολογείται μέσα σε λίγες ώρες. «Η αναγνώριση της προσφοράς του στρατού στις τοπικές κοινωνίες μας δίνει δύναμη ώστε να θέλουμε να φτιάξουμε τη γέφυρα γρηγορότερα και να την κάνουμε καλύτερη. Ειδικά στα Καλά Νερά φάνηκε ότι αυτό το πράγμα ήταν το πρώτο θετικό που συνέβη στην τοπική κοινωνία. Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν τόσο θερμή που μερικές φορές μας έκανε να ντρεπόμαστε…» λέει χαρακτηριστικά.

Δεκαέξι Μπέλεϋ εγκαταστάθηκαν τα τελευταία έξι χρόνια

Σημειώνεται ότι τα τελευταία έξι χρόνια η Μονάδα Μελετών και Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) του ΓΕΕΘΑ τοποθέτησε δεκαέξι γέφυρες Μπέλεϋ σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, όλες για λόγους φυσικών καταστροφών. Ειδικότερα τέσσερις γέφυρες εγκαταστάθηκαν στην Κρήτη, μία στον Φενεό Κορινθίας, τέσσερις στην ευρύτερη περιοχή της Εύβοιας, τρεις στη Θεσσαλία, δύο στα Ιωάννινα και δύο στην Κεφαλονιά. Η πρωταθλήτρια σε μήκος Μπέλεϋ είναι εκείνη που τοποθετήθηκε στο Μεγάλο Περιστέρι στα Ιωάννινα και έχει μήκος 50 μέτρα ενώ η δυσκολότερη από τεχνικής απόψεως ήταν εκείνη στο Χειμωνικό Κεφαλονιάς.

«Οι Μπέλεϋ είναι ό,τι πιο αξιόπιστο, ευέλικτο και κυρίως γρήγορο. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα σε περίπτωση φυσικής καταστροφής, τη στιγμή μάλιστα που στον πληθυσμό υπάρχει ένα αίσθημα απελπισίας γι’ αυτό που συμβαίνει. Είναι μεγάλη υπόθεση για ουσιαστικούς αλλά και ψυχολογικούς λόγους και για λόγους ηθικού να μπορεί ο στρατός να παρέχει μια τέτοια λύση, άμεση και λειτουργική» τονίζει ο κ. Κλούβας. Αναφέρει, μάλιστα, ότι το υλικό των κατασκευών αυτών, με την κατάλληλη συντήρηση και τον απαραίτητο έλεγχο, έχει πολύ μεγάλη αξιοπιστία, για πάρα πολλά χρόνια.

Η ιστορία της Μπέλεϋ

Παρουσιάζοντας την ιστορία της γέφυρας Μπέλεϋ, ο διευθυντής της Μονάδας Μελετών και Κατασκευών του ΓΕΕΘΑ αναφέρει ότι o Βρετανός πολιτικός μηχανικός Ντόναλντ Μπέλεϋ (Donald Bailey) που έλαβε και τον τίτλο του Σερ, είχε ξεκινήσει στο πλαίσιο του διδακτορικού του να σχεδιάζει αυτή τη γέφυρα, φτιάχνοντας προσομοιώματα με τα οποία, μάλιστα, έπαιζε και ο γιος του, όπως απεικονίζεται σε βίντεο της εποχής εκείνης. Η φιλοσοφία με την οποία δημιουργήθηκε, κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου βασιζόταν στη δυνατότητά της να συναρμολογείται μόνο από οκτώ άτομα, ώστε να μπορεί να στηθεί γρήγορα, χωρίς μηχανήματα και από λίγους ανθρώπους όπου και όποτε οι πολεμικές επιχειρήσεις το απαιτούσαν. «Κανείς δεν μπορούσε τότε να σκεφτεί ότι μια τέτοια απλή κατασκευή θα είχε τέτοια απήχηση» σημειώνει ο κ. Κλούβας και αναφέρει ότι σήμερα πια μπορεί κανείς να συναντήσει τέτοιες γέφυρες σε κάθε γωνιά του κόσμου, είτε για λόγους σύνδεσης περιοχών, είτε ως τουριστικά αξιοθέατα, είτε ως σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος.

Υπάρχουν ακόμη αποθέματα υλικών για Μπέλεϋ – Νέες προμήθειες υλικών και συλλογή παλαιών γεφυρών

Σήμερα πάνω από εκατό γέφυρες Μπέλεϋ βρίσκονται σε διάφορα σημεία της χώρας ενώ υπάρχουν αποθέματα υλικών και έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια η διαδικασία προμήθειας νέων. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Κλούβα, «ο ελληνικός στρατός έχει μπει σε μια μεγάλη διαδικασία συλλογής παλαιών τέτοιων γεφυρών που έχουν απαξιωθεί λόγω της κατασκευής καινούριων δίπλα τους». Παρά το κόστος ανέλκυσης και μεταφοράς, η διαδικασία αυτή συνεχίζεται ώστε να ανακτηθεί ένα σημαντικό απόθεμα γεφυρών που δεν χρησιμοποιούνται και να αξιοποιηθεί σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Σε κάθε περίπτωση η κατασκευή θεωρείται ζωντανός οργανισμός, η σωστή λειτουργία του οποίου διασφαλίζεται από την ομάδα μηχανικών που τον συντηρεί και ελέγχει τη λειτουργία του.