Μητσοτάκης: Η Γραμμή 4 του Μετρό, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στη χώρα

Η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό είναι «το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης έναρξης των εργασιών για την Γραμμή 4 του Μετρό που πραγματοποιήθηκε στο ‘Αλσος Βεΐκου.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά του έργου και τόνισε ότι “είναι ένα έργο ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ” το οποίο “θα εξυπηρετήσει σχεδόν 400.000 συμπολίτες μας”.

Όπως είπε ο πρωθυπουργός, το εν λόγω έργο θα καλύψει τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του λεκανοπεδίου, και θα προσδώσει σημαντική αξία στις περιουσίες σε αυτές τις περιοχές, ενώ θα δώσει πρόσβαση στο Μετρό σε εμβληματικές περιοχές, όπως η Πανεπιστημιούπολη, το ίδιο το κέντρο της Αθήνας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι όταν η ΝΔ ανέλαβε την διακυβέρνηση, τον Ιούλιο του 2019, «το ζήτημα της Γραμμής 4 φαινόταν ένας άλυτος γρίφος», όμως χάρη σε επίμονες προσπάθειες τα προβλήματα ξεπεράστηκαν.

«Φτάσαμε κοντά στην ιδέα να ακυρώσουμε το σχετικό διαγωνισμό. Επιμείναμε όμως, συνεχίσαμε και είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης. Τα έργα θα ξεκινήσουν εντός του καλοκαιριού», τόνισε συγκεκριμένα ο πρωθυπουργός.

 

Ποιες περιοχές θα καλύπτει

Το Α’ τμήμα της Γραμμής 4, που θα καλύπτει την έκταση από το ‘Αλσος Βεΐκου έως του Γουδή, θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες περιοχές του Λεκανοπεδίου και του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός). Συνολικά περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς: ‘Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.

 

Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού

Κυρίες και κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στο Κοινοβούλιο, κύριε Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, φίλες και φίλοι,

Το 2006, σε μία παρέμβασή μου στο Εθνικό Κοινοβούλιο, νέος βουλευτής τότε στη Β΄ Περιφέρεια Αθηνών, είχα τολμήσει την πρόβλεψη ότι αν δεν προχωρήσουμε γρήγορα και τολμηρά στην επέκταση του δικτύου του Μετρό η Αθήνα αναπόφευκτα θα παραλύσει. Πιστεύω ότι 15 χρόνια μετά η πρόβλεψη αυτή εξακολουθεί να είναι επίκαιρη.

Χαίρομαι ιδιαίτερα που σήμερα θα υπογράψουμε τη συμβασιοποίηση του μεγαλύτερου δημοσίου έργου που θα γίνει στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια. Δεν θα επαναλάβω τα τεχνικά χαρακτηριστικά στα οποία αναφέρθηκαν ενδελεχώς οι προλαλήσαντες.

Είναι ένα έργο ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Θα εξυπηρετήσει σχεδόν 400.000 συμπολίτες μας. Θα καλύψει τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του λεκανοπεδίου. Θα προσδώσει σημαντική αξία στις περιουσίες σε αυτές τις περιοχές. Θα δώσει πρόσβαση στο Μετρό σε εμβληματικές περιοχές, όπως η Πανεπιστημιούπολη, το ίδιο το κέντρο της Αθήνας.

Και πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να αναλώσουμε ιδιαίτερη ενέργεια για να πείσουμε τους πολίτες για την εξαιρετική σημασία αυτού του έργου. Θα επαναλάβω μόνο ότι όταν ήρθαμε στα πράγματα το ζήτημα της Γραμμής 4 φαινόταν ένας άλυτος γρίφος. Φτάσαμε κοντά στην ιδέα να ακυρώσουμε το σχετικό διαγωνισμό. Επιμείναμε όμως, συνεχίσαμε και είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να μπορούμε να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης. Τα έργα θα ξεκινήσουν εντός του καλοκαιριού.

Και θέλω με την ευκαιρία αυτή να ευχαριστήσω τα στελέχη του Υπουργείου Υποδομών, τις προηγούμενες διοικήσεις του Υπουργείου, τα στελέχη της «Αττικό Μετρό» για την πολύ μεγάλη προσπάθεια την οποία κατέβαλαν για να φτάσουμε σήμερα σε αυτό το σημείο.

Θέλω επίσης να τονίσω ότι η «Αττικό Μετρό» η οποία ιδρύθηκε ακριβώς πριν από 30 χρόνια έχει αποκτήσει πια μία πολύ μεγάλη εμπειρία σε τέτοιου είδους έργα.

Έχει δίκιο ο Διευθύνων Σύμβουλος όταν είπε ότι έχει ίσως μοναδική εμπειρία στο να μπορεί να κατασκευάζει περίπλοκα σιδηροδρομικά έργα, υπόγεια έργα, σε περιοχές με έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Και φυσικά το ίδιο θα κληθεί να κάνει και τώρα.

Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στις δυνατότητες της κοινοπραξίας να υλοποιήσει το έργο αυτό εντός χρονοδιαγράμματος και εντός προϋπολογισμού. Όμως να μην έχουμε καμία αμφιβολία ότι το έργο αυτό είναι τόσο σημαντικό, είναι τόσο μεγάλο, που θα προκαλέσει προσωρινή αναστάτωση σε αρκετές γειτονιές της Αθήνας.

Θα χρειαστούμε τη στήριξη και των Δήμων έτσι ώστε να μπορέσουμε αυτή η αναστάτωση να έχει την μικρότερη δυνατή επίπτωση στην κοινωνική και στην οικονομική ζωή των γειτονιών από τις οποίες θα περάσει το Μετρό.

Η σημασία του έργου, όμως, είναι τόσο μεγάλη που πιστεύω ότι με λίγη υπομονή θα ξεπεράσουμε τις όποιες δυσκολίες έτσι ώστε εντός χρονοδιαγράμματος, σε οκτώ χρόνια από τώρα, όπως είπε και ο κ. Μιτζάλης, το Μετρό της Γραμμής 4 να κάνει την πρώτη του διαδρομή. Σηματοδοτώντας με αυτό τον τρόπο τη μετάβαση στο μέλλον ως προς τις μαζικές μεταφορές του λεκανοπεδίου.

Το έργο του Μετρό είναι ένα μόνο από τα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογεί αυτή η Κυβέρνηση, πολύ σύντομα θα υπάρξουν συγκεκριμένες εξαγγελίες σχετικά με τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα τα οποία σκοπεύουμε να δρομολογήσουμε από εδώ και στο εξής.

Και βέβαια είναι ένα έργο το οποίο ξεκινάει σε μία εποχή που η χώρα μας γυρίζει σελίδα, καθώς αφήνουμε πίσω μας πια την πανδημία, οι προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας διαγράφονται εξαιρετικά ευοίωνες. Σε αυτή την ανάπτυξη θα επενδύσουμε για να δημιουργήσουμε πολλές και καλές θέσεις απασχόλησης αλλά και φυσικά για να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των πολιτών παντού στην Ελλάδα, ειδικά στο λεκανοπέδιο, ειδικά στην πυκνοκατοικημένη μας Αθήνα.

Η Γραμμή 4, αλλά και οι μελλοντικές επεκτάσεις οι οποίες δρομολογούνται, θα προσφέρουν μετακινήσεις ασφαλείς, φιλικές προς το περιβάλλον. Θα ξανακάνουμε την πόλη μας μία πόλη φιλική, βιώσιμη, μία πόλη με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, μία πόλη στην οποία θα χαιρόμαστε να εργαζόμαστε και να ζούμε.

Καλή επιτυχία στο έργο και εύχομαι πραγματικά τα χρονοδιαγράμματα τα οποία έχουμε συμφωνήσει να τηρηθούν στο ακέραιο.

Καραμανλής: Το Μετρό της Αθήνας παίρνει και πάλι μπρος

Η σύμβαση έναρξης εργασιών για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας από την Αττικό Μετρό ΑΕ με την ένωση εταιρειών «J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A», υπογράφηκε απόψε στο Θέατρο Άλσος Βεΐκου, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.

Στην εκδήλωση ήταν παρόντες ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ο αντιπρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Νικόλαος Κουρέτας και ο διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης.

“Η Κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε ένα έργο σταματημένο, με πολλά και σύνθετα προβλήματα, και είχε ένα στόχο: Να το ξεμπλοκάρει, ώστε μετά από 15 και πλέον χρόνια να μπει σε τροχιά υλοποίησης” τόνισε στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής .

“Πράγματι, πρόσθεσε, τον Δεκέμβριο του 2019 επανεκκίνησε η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει. Μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε τελικά η επιχειρηματολογία της Αττικό Μετρό στο ΣτΕ κι έτσι προχώρησε το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και φτάσαμε μέχρι την κατακύρωση του έργου.

Ταυτόχρονα, επιλύθηκαν και όλα τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών. Η σύμβαση υπεγράφη στα τέλη Μαρτίου”.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής , οι πρόδρομες εργασίες αφορούν στη μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες και μέσα στο καλοκαίρι εγκαθίστανται τα πρώτα εργοτάξια”.

Όλες αυτές οι ενέργειες έγιναν μέσα σε 23 μήνες και εν μέσω πανδημίας, για αυτό και ο κ. Καραμανλής ευχαρίστησε θερμά τη διοίκηση και τους εργαζόμενους της Αττικό Μετρό.

 

Η αλήθεια για το σταθμό στα Εξάρχεια

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έδωσε απαντήσεις όσον αφορά στο σταθμό που θα κατασκευαστεί στα Εξάρχεια.

Πρώτον, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν άλλαξε το σχεδιασμό, τόνισε, αλλά ο σταθμός των Εξαρχείων ήταν εξαρχής στην πλατεία σύμφωνα με το σχεδιασμό, που παρέδωσε ο ΣΥΡΙΖΑ

Δεύτερον για εμάς, είπε δεν υπάρχουν γειτονιές της Αθήνας που θα αφήσουμε στο ημίφως και σίγουρα δεν υπάρχουν άβατα.

Τρίτον, στο παρελθόν, και σε άλλες περιοχές υπήρχαν αντιδράσεις και τώρα αυτοί που τότε αντιδρούσαν έχουν μείνει χωρίς μετρό και “ χτυπάνε το κεφάλι τους στον τοίχο”. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών διαβεβαίωσε κάθε σκεπτόμενο πολίτη ότι δεν θα αφήσει να συμβεί αυτό σε καμία άλλη γειτονιά της πόλης.

“ Ο σχεδιασμός της γραμμής 4 είναι δεδομένος, είναι αυτός που παραλάβαμε και από την προηγούμενη κυβέρνηση και είναι δεδομένο ότι έτσι ακριβώς θα προχωρήσουμε στην υλοποίησή του”, ξεκαθάρισε ο κ. Καραμανλής και τόνισε

“ Ο ίδιος ο πρωθυπουργός μας έχει δώσει την οδηγία να προχωρήσουμε, αγνοώντας το όποιο πολιτικό κόστος” .

“Το μετρό της Αθήνας παίρνει και πάλι μπρος. Σήμερα, ήδη, πάνω από τους μισούς κατοίκους της Αττικής και το 70% των θέσεων εργασίας, έχουν άμεση πρόσβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς. Με τη Γραμμή 4, αλλά και τον υπόλοιπο σχεδιασμό μας -όπως η επέκταση προς Πειραιά που ολοκληρώνουμε, ή οι επεκτάσεις προς τη Δυτική Αττική και προς τα Νότια προάστια που προετοιμάζουμε. Το μετρό της Αθήνας συνεχίζει να πηγαίνει πιο μακριά, για να μας φέρνει όλους πιο κοντά.”

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης επισήμανε ότι «Με τη Νέα Γραμμή 4, περιοχές βγαίνουν από την συγκοινωνιακή απομόνωση, περιουσίες αναβαθμίζονται, οι άνθρωποι έρχονται πιο κοντά με ταχύτητα, ασφάλεια αλλά και τη μικρότερη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση. Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής που υλοποιείται στην Ευρώπη, ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, ξεκινά. Με το νέο έργο, εξυπηρετούνται πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας, σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις όπως το ΕΜΠ, η Πανεπιστημιούπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το υπουργείο Πολιτισμού, η Νομική Σχολή, το Μουσείο Μπενάκη. Στην πραγματικότητα δίνει τη δυνατότητα σε πάνω από 300.000 συμπολίτες μας να αφήσουν το αυτοκίνητο. Και να αποσυμφορήσουν τους δρόμους, να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μετακινήσεων και τη ποιότητα της ζωής μας συνολικά».

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της “Αττικό Μετρό” Ν. Κουρέτας είπε ότι είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα εκτελεστεί τα επόμενα χρόνια και θα εξυπηρετεί καθημερινά 340.000 πολίτες.

Ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας Κωνσταντίνος Μιτζάλης υποσχέθηκε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί με βάση το χρονοδιάγραμμα, στα οκτώ χρόνια από σήμερα, και η εμπειρία της εταιρείας σς αντίστοιχα έργα αποτελούν εγγύηση γι’ αυτό.