Πανελλαδικές 2019: Σχετικά δύσκολα θέματα σε Μαθηματικά, βατά σε Αρχαία

Πανελλαδικών συνέχεια σήμερα, Δευτέρα, με τους υποψηφίους των ΓΕΛ να εξετάζονται σε μαθήματα προσανατολισμού: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα για την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και Μαθηματικά για τις ομάδες Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Στα Μαθηματικά το 4ο θέμα απαιτούσε ταχύτητα και εμπειρία, ενώ μέτριας δυσκολίας ήταν τα θέματα στα Αρχαία, με το άγνωστο κείμενο προέρχεται από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα και το γνωστό από τον Κυνηγετικό του Ξενοφώντα.

Ειδικότερα, όσον αφορά στα Μαθηματικά, τα θέματα ήταν εντός ύλης και με κλιμακωτή διαβάθμιση και, σύμφωνα με τον Σπύρο Βαλασόπουλο, καθηγητή στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του δήμου Αθηναίων, αν και αρκετά απαιτητικά, ήταν ωστόσο πιο εύκολα από την περυσινή χρονιά. «Τα θέματα σε πλήθος ήταν αρκετά και ορισμένα ήθελαν σύνθετη και ευρηματική σκέψη. Ωστόσο, ένας διαβασμένος μαθητής μπορεί να φτάσει το 15-16», εκτίμησε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, προσθέτοντας ότι για τις πιο υψηλές βαθμολογίες θα μετρήσει το κατά πόσον ο κάθε μαθητής μπόρεσε να ανταπεξέλθει στο χρόνο που είχε διαθέσιμο για να απαντήσει όλα τα θέματα, αλλά και το κατά πόσον μπόρεσε να αναπτύξει τις δικές του ιδέες για να λύσει τα πιο απαιτητικά υποερωτήματα.

Στο Α θέμα, απουσίασαν οι ερωτήσεις σωστού-λάθους, ενώ στο Β θέμα οι ερωτήσεις προέκυπταν κυρίως από το Β κεφάλαιο και, όπως σχολίασε ο κ. Βαλασόπουλος, «δεν ήταν πολύ δύσκολες για καλά διαβασμένους μαθητές». «Το θέμα Γ απαιτούσε πιο σύνθετη σκέψη, ενώ το Δ είχε πολλά υποερωτήματα αυξημένης δυσκολίας, που χρειαζόταν ευρηματική σκέψη», σημείωσε.

Στον αντίποδα, η εξέταση των Αρχαίων, που έγινε για πρώτη φορά φέτος με τις αλλαγές που είχε προωθήσει το υπουργείο Παιδείας την περασμένη χρονιά, δεν έκρυβε παγίδες. Σύμφωνα με την Αγγελική Νικητοπούλου, φιλόλογο και συντονίστρια του Κοινωνικού Φροντιστηρίου του Δήμου Αθηναίων, τα θέματα ήταν αρκετά εύκολα και βατά.

Στο πρώτο μέρος της εξέτασης, το διδαγμένο κείμενο που είχαν να «αντιμετωπίσουν» οι υποψήφιοι ήταν ο «Πρωταγόρας» του Πλάτωνα. «Ίσως δεν ήταν αναμενόμενο, αλλά για κάποιον προετοιμασμένο, ήταν εύκολη η προσέγγιση του κειμένου», σημείωσε η κ. Νικητοπούλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, προσθέτοντας ότι τα θέματα ήταν πολύ κατανοητά. Το άγνωστο κείμενο, «Κυνηγετικός», του Ξενοφώντα, θεωρείται μέτριας δυσκολίας, οι ερωτήσεις που το συνόδεψαν, ωστόσο κρίνονται αρκετά βατές. «Ήταν η πρώτη φορά που οι υποψήφιοι είχαν να αντιμετωπίσουν ερμηνευτικές ερωτήσεις και νέου τύπου γραμματικές ασκήσεις, ωστόσο ήταν πολύ εύκολες στον εντοπισμό τους οι απαντήσεις», επεσήμανε η κ. Νικητοπούλου και κατέληξε ότι, αν και αναμένονται από το υπουργείο οι αναλυτικές οδηγίες για τον συγκεκριμένο τρόπο με τον οποίο θα γίνει η βαθμολόγηση, οι βαθμολογίες που θα δούμε στα Αρχαία θα είναι αρκετά καλές.

Ο σχολιασμός των θεμάτων από το φροντιστήριο «Μεθοδικό»:

Για τα Μαθηματικά:

«Τα σημερινά θέματα στο μάθημα των Μαθηματικών Προσανατολισμού για τους υποψηφίους από τις Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Επιστημών και Οικονομίας – Πληροφορικής είναι κλιμακούμενης δυσκολίας και καλύπτουν όλο το φάσμα της ύλης.

Το θέμα της θεωρίας κρίνεται βατό και ερωτήματά του είναι αυτούσια ερώτηση πολλαπλής επιλογής από το σχολικό βιβλίο. Για να ανταποκριθούν βέβαια οι υποψήφιοι με επάρκεια απαιτείται σε βάθος μελέτη όλων των ενοτήτων του σχολικού βιβλίου.

Το δεύτερο θέμα και το τρίτο θέμα είναι κλιμακούμενης δυσκολίας και στηρίζονται στις βασικές μεθοδολογίες που έχουν διδαχθεί οι μαθητές.

Το τέταρτο θέμα κρίνεται αυξημένης δυσκολίας, με πολλές αλγεβρικές πράξεις που αναμένεται να δυσκολέψει τους υποψηφίους. Πράγματι, για την επίλυσή του οι μαθητές πρέπει να έχουν σωστή υποδομή από τις προηγούμενες τάξεις, να έχουν αποκτήσει μεγάλη ευχέρεια και ταχύτητα στις αλγεβρικές πράξεις. Επιπλέον ειδικά στα τελευταία υποερωτήματα υπάρχουν λεπτά σημεία που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και μεγάλη εμπειρία».

Για τα Αρχαία:

«Τα φετινά θέματα στα Αρχαία ελληνικά είναι σαφή ως προς τη διατύπωση και χαρακτηρίζονται ως μέτριας δυσκολίας με ουσιαστικές ερωτήσεις. Το διδαγμένο κείμενο, προέρχεται από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα. Οι ερμηνευτικές παρατηρήσεις απαιτούν σφαιρική γνώση του μύθου του Πρωταγόρα. Οι ερωτήσεις εισαγωγής προέρχονται από το κεφάλαιο του Πρωταγόρα, είναι σύνθετα διατυπωμένες και απαιτούν προσοχή στην επιλογή της σωστής απάντησης ενώ η λεξιλογική ερώτηση απαιτούσε αντιστοίχιση λέξεων και δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη δυσκολία. Τέλος η σύγκριση παράλληλου κείμενου με το κείμενο αναφοράς είναι εύκολη.

Το αδίδακτο κείμενο προέρχεται από τον Κυνηγετικό του Ξενοφώντα. Η μετάφραση είναι μέτριας δυσκολίας, η γραμματική είναι διατυπωμένη πρωτότυπα εφόσον απαιτεί γνώσεις θεωρίας προκειμένου να βρεθούν στο κείμενο τριτόκλιτα ουσιαστικά και αντωνυμίες. Οι ερωτήσεις του συντακτικού δεν απαιτούν για πρώτη φορά αναγνώριση λέξεων αλλά αναγνώριση και μετατροπή υποθετικού λόγου καθώς και μετατροπή σύνταξης».

Στη συνέχεια, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ, την Τετάρτη, 12 Ιουνίου, θα εξεταστούν στην Ιστορία (ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών), τη Φυσική (ΟΠ Θετικών Σπουδών) και την Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Σχετικά με τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, από αύριο, Τρίτη, θα εξετάζονται σε μαθήματα ειδικότητας, ξεκινώντας από τα μαθήματα: Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης, Στοιχεία Μηχανών, Ναυσιπλοΐα ΙΙ, Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις και Προγραμματισμός Υπολογιστών.