Αρνούνται την κατάργηση της προπληρωμής για τα γυαλιά οράσεως οι οπτικοί

Σε εφαρμογή τέθηκε από τη Δευτέρα, 1η Οκτωβρίου, από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) το νέο σύστημα χορήγησης και αποζημίωσης οπτικών ειδών – γυαλιών οράσεως, με το οποίο καταργείται η προπληρωμή του ποσού που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ και μειώνεται η ταλαιπωρία για τους δικαιούχους. Ωστόσο, τη νέα διαδικασία απορρίπτει η Πανελλήνια Ένωση Οπτικών και Οπτομετρών.

Μέχρι σήμερα, για τη χορήγηση και αποζημίωση οπτικών ειδών και γυαλιών οράσεων, ο δικαιούχος κατέβαλε ο ίδιος τη σχετική δαπάνη. Στη συνέχεια, προσερχόταν στην αρμόδια Περιφερειακή Διεύθυνση (ΠεΔι) του ΕΟΠΥΥ, προκειμένου να καταθέσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά (ιατρική γνωμάτευση και τιμολόγιο αγοράς), ώστε να αποζημιωθεί.

«Από την 1η Οκτωβρίου ο ΕΟΠΥΥ – σε εφαρμογή της νομοθεσίας – εγκαινιάζει μία νέα τακτική πληρωμών για την αποζημίωση των οπτικών στους δικαιούχους, με στόχο να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες περιμένοντας στις ουρές και στο χρόνο για να αποζημιωθούν τα γυαλιά τους. Πλέον εκδίδουμε «τύπο» συναλλαγματικής ( voucher), ένα παραστατικό που θα μπορεί ο ίδιος ο οπτικός να εξοφλήσει στον ΕΟΠΥΥ. Δυστυχώς, στο ξεκίνημα αυτής της διαδικασίας αντιμετωπίζουμε την άρνηση των οπτικών να εξυπηρετήσουμε από κοινού τους πολίτες. Είναι στην διακριτική ευχέρεια των ασφαλισμένων να αποφασίσουν ποιος έχει δίκιο και ποιος όχι» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπρόεδρος του ΕΟΠΥΥ Παναγιώτης Γεωργακόπουλος.

Τι αλλάζει με τη νέα διαδικασία

Με τη νέα διαδικασία, ο δικαιούχος δεν επιβαρύνεται με τη δαπάνη αποζημίωσης (ανώτατο ποσό αποζημίωσης είναι 100 ευρώ) και καταργείται η κατάθεση των δικαιολογητικών από τους δικαιούχους στις ΠεΔι.

Συγκεκριμένα, ο δικαιούχος επισκέπτεται τον οφθαλμίατρο, ο οποίος εκδίδει την ηλεκτρονική γνωμάτευση και εκτυπώνει τη βεβαίωση πληρωμής, η οποία αναγράφει τα στοιχεία του δικαιούχου, καθώς και το ανώτατο ποσό. Σημειώνεται ότι η γνωμάτευση θα πρέπει να εγκριθεί και να σφραγιστεί, από ελεγκτή γιατρό, όπως γινόταν μέχρι σήμερα.

Στη συνέχεια ο πολίτης προσκομίζοντας τη γνωμάτευση σε ένα κατάστημα οπτικών λαμβάνει τα γυαλιά της επιλογή του και πληρώνει, αντί χρηματικού αντιτίμου, με τη βεβαίωση πληρωμής, μέχρι του ποσού των 100 ευρώ.

Τι ισχύει για όσους έχουν ήδη γνωμάτευση

Για τους δικαιούχους γυαλιών οράσεων με ηλεκτρονική γνωμάτευση που έχει εκδοθεί μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2018, ισχύει η προηγούμενη διαδικασία, δηλαδή κατάθεση απαραίτητων δικαιολογητικών στις ΠεΔι του ΕΟΠΥΥ μέχρι την 30/11/2018. Μετά την ημερομηνία αυτή δεν θα γίνονται αποδεκτά τα δικαιολογητικά και ο δικαιούχος δεν θα μπορεί να αποζημιωθεί για τη δαπάνη που ο ίδιος κατέβαλε.

Αντιδράσεις

Από την πλευρά της, η Πανελλήνια Ένωση Οπτικών και Οπτομετρών σε ανακοίνωσή της υποστηρίζει ότι η νέα διαδικασία οδηγεί σε δεινή οικονομική κατάσταση τα οπτικά καταστήματα και καλεί τους πολίτες «να δείξουν κατανόηση και αλληλεγγύη απέναντι σε έναν κλάδο, ο οποίος προστατεύει την δημόσια υγεία». Προσθέτει ότι το υπουργείο Υγείας και η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ συνεχίζουν να τελούν σε «σύγχυση και να ταλαιπωρούν επαγγελματίες και καταναλωτές». Αναφέρει επίσης, ότι ο ΕΟΠΥΥ χρωστά ληξιπρόθεσμα από το 2011, καθυστερεί να πληρώσει και δεν προηγήθηκε διάλογος.

Σύμφωνα όμως με στελέχη του ΕΟΠΥΥ, έχουν γίνει παρεμβάσεις και δράσεις, οι οποίες διασφαλίζουν ότι η νέα διαδικασία δεν δημιουργεί προβλήματα στη λειτουργία των οπτικών καταστημάτων. Αναφέρουν ενδεικτικά ότι ο προϋπολογισμός για τη συγκεκριμένη κατηγορία αποζημίωσης ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ (ποσό που δεν παράγει clawback) και προσθέτουν ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν παράγει ληξιπρόθεσμες οφειλές και ο χρόνος αποπληρωμής των παρόχων του Οργανισμού είναι μόλις στις 60 ημέρες.

Με τη νέα διαδικασία, εκτός από την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, οι οποίοι δεν θα προπληρώνουν μια σημαντική δαπάνη και δεν θα συνωστίζονται στις ΠΕΔΙ, ο ΕΟΠΥΥ επιτυγχάνει ουσιαστικό έλεγχο των δαπανών του και των παρεχόμενων υπηρεσιών, υποστηρίζουν τα στελέχη του Οργανισμού.