Στην κοινοπραξία Deutsche Invest – CMA και Belterra του Ιβάν Σαββίδη περνά ο ΟΛΘ

Η ένωση των εταιρειών «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd» συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη και «Terminal Link SAS» θυγατρική της CMA CGM, ανακηρύχθηκε τη Δευτέρα 19/6/2017 ομόφωνα από το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο εξέτασε τα τυπικά δικαιολογητικά που προσκόμισε ο πλειοδότης όπως προβλέπεται από τους όρους της πρόσκλησης υποβολής προσφορών, ως προτιμώμενος επενδυτής για την απόκτηση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ.

Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί άμεσα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση πώλησης μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκρισή του. Παράλληλα, η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές.

Θυμίζουμε ότι στις 24 Απριλίου 2017, η ανωτέρω κοινοπραξία είχε αναδειχθεί πλειοδότρια για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), μετά από τη σημαντικά βελτιωμένη προσφορά που υπέβαλε.

Η νέα δεσμευτική προσφορά προβλέπει την καταβολή τιμήματος ύψους 231.926.000 ευρώ. Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανωτέρω προσφορά, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

Όπως ανακοινώθηκε τότε από το ΤΑΙΠΕΔ, κατά την αξιολόγηση της βελτιωτικής οικονομικής προσφοράς, ελήφθησαν υπόψη καθεμία από τις αποτιμήσεις, τις οποίες εκπόνησαν δύο διαφορετικοί αποτιμητές για τον ΟΛΘ και ανακήρυξε τη συγκεκριμένη ανωτέρω ένωση ως πλειοδότη. Σύμφωνα με το Ταμείο, η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας συνολικά.

Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.

Η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, οι Freshfields Bruckhaus Deringer LLP και Αλεξίου – Κοσμόπουλος Εταιρεία Δικηγόρων ενήργησαν ως νομικοί σύμβουλοι, οι Hamburg Port Consulting (HPC) και Marnet ενήργησαν ως τεχνικοί σύμβουλοι, για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Η “ταυτότητα” της κοινοπραξίας

Η σύνθεση του σχήματος που αναδείχτηκε ως προτιμητέος πλειοδότης περιλάμβανε αρχικά το γερμανικό fund DIEP (Deutsche Invest Equity Partners GmbH) και τον μεγαλομέτοχο του ΠΑΟΚ, ομογενή επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδης, μέσω της Belterra Investments LTD. Πρόσφατα, όμως, στο “παιχνίδι” μπήκε και η Terminal Services SAS, μέλος του ομίλου της CMA CGM, τρίτης μεγαλύτερης παγκοσμίως ναυτιλιακής εταιρείας στη μεταφορά containers. O όμιλος CMA CGM, που μεταξύ των άλλων αποτελεί μέλος της τετραμελούς συμμαχίας OCEAN Alliance, στην οποία ανήκει και η Cosco, εξυπηρετεί τα 420 από τα 521 εμπορικά λιμάνια της υφηλίου και ο ενοποιημένος τζίρος του προσεγγίζει τα 22 δισ. δολάρια.

O δεύτερος εταίρος του σχήματος, Deutsche Invest Equity Partners GmbH, έχει το επιχειρηματικό στρατηγείο του στο Μόναχο και διαχειρίζεται κεφάλαια που αγγίζουν τα 2,3 δισ. ευρώ, ενώ βάσει του επιχειρηματικού προφίλ του προσδιορίζεται ως επενδυτικό κεφάλαιο με τοποθετήσεις σε επιχειρηματικές συμμετοχές, αναπτυξιακές δράσεις και διαχείριση ακινήτων, με εστίαση στις αγορές της Γερμανίας, της Κίνας και των ΗΠΑ. Ο, δε, μεγαλομέτοχος του ΠΑΟΚ, Ιβάν Σαββίδης, μπήκε στη διεκδίκηση του λιμένος μέσω της Belterra Investments LTD, παραμένοντας σταθερός στην επιδίωξή του για περισσότερες επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα.