Συνεχίζεται ο καθαρισμός των παραλιών από την πετρελαιοκηλίδα

Βελτιωμένη χαρακτηρίζουν στελέχη της εταιρείας απορρύπανσης την κατάσταση των περιοχών, όπου έχει παρατηρηθεί διάσπαρτη θαλάσσια ρύπανση, μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ νοτιοδυτικά της Αταλάντης. Με εντατικούς ρυθμούς, εξάλλου, συνεχίζεται και σήμερα από ειδικά σκάφη, ιδιωτικά και του Λιμενικού, ο καθαρισμός των παράκτιων περιοχών σε Σαλαμίνα, Πειραιά και Γλυφάδα.

Τις περιοχές του Σαρωνικού αναμένεται να επισκεφθεί στις 12:00 ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων, Βασίλης Λεβέντης, συνοδευόμενος από την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, η επιχείρηση απορρύπανσης αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες και τότε θα αναλάβει… δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ, το οποίο σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου θα πάρει δείγματα για να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας. Ακολούθως αναμένεται να υπογραφεί συμφωνητικό καλής συνεργασίας μεταξύ του λιμεναρχείου των δημάρχων των περιοχών και της εταιρείας απορρύπανσης που έχει αναλάβει την επιχείρηση.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι έχουν δοθεί εντολές προς τις εταιρείες απορρύπανσης να καταβάλουν εντατικές προσπάθειες, προκειμένου να περιοριστεί η ρύπανση. Χαρακτηρίζει, δε, το συμβάν «τραγικό» και σημειώνει και ότι «δεν συγχωρείται η εκμετάλλευσή του από κανέναν».

«Οι δηλώσεις διαφόρων “ειδικών και μη” περί των δήθεν αιτιών του ναυαγίου παραπληροφορούν το κοινό και δημιουργούν εντυπώσεις που δεν βοηθούν ούτε στο έργο της απορρύπανσης, ούτε στη διαλεύκανση της αλήθειας, που πρώτοι εμείς επιθυμούμε να αποκαλυφθεί αφού η οικονομική καταστροφή της εταιρείας μας εκ του συμβάντος είναι ανυπολόγιστη» αναφέρεται στην ανακοίνωση και προστίθεται: «Η πλοιοκτήτρια εταιρεία προς υπεράσπιση τουλάχιστον των εργαζομένων της, επαναλαμβάνει ότι το πλοίο είχε τα πιστοποιητικά του εν ισχύ και καμία καταγγελία δεν έγινε ποτέ από κανέναν ναυτικό σχετικά με την αξιοπλοΐα του δεξαμενόπλοιου».

Εξάλλου, συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα γραφεία που εδρεύει η πλοιοκτήτρια εταιρεία στο Πέραμα, διοργανώνει στις 12.30 η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ).

«Στόχος μας με αυτή και άλλες αγωνιστικές δράσεις, που θα κλιμακωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, είναι να αναδείξουμε τις εγκληματικές ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την πρωτοφανή οικολογική ζημιά που προκάλεσε στο θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και την ανάγκη να παρθούν ουσιαστικά και αποτελεσματικά μέτρα ώστε να μην θρηνήσουμε μία νέα καταστροφή», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΠΕΝΕΝ.

Για την παράταση στο πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου

Οι παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων δεν είναι μία διαδικασία που γίνεται στον αέρα, αλλά υπάρχει έλεγχος σε όλους τους τομείς του σκάφους από κλιμάκιο της επιθεώρησης, προκειμένου να μπορεί δοθεί άδεια πλου, τόνιζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανώτερος αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος και προσθέτει ότι πρόκεται για συνήθη διαδικασία που ακολουθείται για όλα τα πλοία, όταν οι εταιρείες για κάποιον λόγο δεν έχουν προλάβει να προχωρήσουν σε δεξαμενισμό του σκάφους. Γι αυτόν τον λόγο το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας ονομάζεται «πρωτόκολλο γενικής επιθεώρησης» και πριν δοθεί θα πρέπει να έχει διενεργηθεί στο πλοίο έλεγχος σε μηχανές, μηχανήματα, μέσα επικοινωνίας, ναυτιλιακά όργανα και βιβλία, πλοϊκά φώτα και σήματα, μέσα εκπομπής ηχητικών σημάτων, σήματα κινδύνου με φώτα, σωστικά και πυροσβεστικά μέσα, χώρους ενδιαίτησης του πληρώματος. Όλα θα πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις των κανονισμών. Σύμφωνα με το έγγραφο του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας που δόθηκε χθες στους δημοσιογράφους, το πιστοποιητικό είχε λήξει στις 27 Ιουλίου και είχε λάβει παράταση για δύο μήνες, δηλαδή έως τις 27 Σεπτεμβρίου.

Η διαδικασία για την απάντληση των καυσίμων του πλοίου είναι σε εξέλιξη

Το πράσινο φως από την ασφαλιστική εταιρεία, προκειμένου να ξεκινήσει η επιχείρηση απάντλησης των καυσίμων έχει πάρει ιδιωτική εταιρεία. Σημειώνεται ότι στο σημείο του ναυαγίου υπάρχει σκάφος στο οποίο θα φορτωθούν τα καύσιμα του ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ, ενώ ειδικοί επί του θέματος σημειώνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι πρόκειται για διαδικασία στην οποία απαιτείται μεγάλη προσοχή, καθώς ένα λάθος μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερο πρόβλημα. Το πλοίο αναμένεται να τρυπηθεί από την κάτω και την πάνω πλευρά με ειδικά αντιεκρηκτικά εργαλεία, αφού πρόκειται για καύσιμα. Στη συνέχεια, από τη μία πλευρά με σωλήνα θα περνάει με πίεση ζεστό νερό και από την άλλη θα απαντλούνται τα καύσιμα, προκειμένου να μη δημιουργηθεί κενό αέρα στις δεξαμενές και προκληθεί σύνθλιψη. Η διαδικασία απάντλησης των καυσίμων αναμένεται να διαρκέσει περίπου 20 με 25 ημέρες.

Δικαστικά κατά παντός υπευθύνου θα κινηθούν οι δήμοι Πειραιά και Γλυφάδας

Συνάντηση με τους δημάρχους και τους βουλευτές των περιοχών στις οποίες έχει παρατηρηθεί θαλάσσια ρύπανση μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ στον Σαρωνικό, είχαν σήμερα υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλής μαζί με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, τον γγ του υπουργείου Διονύση Καλαματιανό, τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχο Σταμάτιο Ράπτη και στελέχη του Σώματος.

Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, μετά το πέρας της συνάντησης τόνισε πως γίνεται προσπάθεια να οργανωθεί ένας συντονισμός, καθώς στην αρχή υπήρχαν ελλείμματα.

«Δεν ήμασταν έτοιμοι όλοι μαζί να συντονίσουμε τον καθαρισμό. Είναι αρμοδιότητα της εταιρείας του πλοίου που ναυάγησε και ανέθεσε σε δύο εταιρείες την όλη επιχείρηση. Εμείς, ως δήμαρχοι, ζητήσαμε να ενημερωθούμε αν μπορούμε να προσφέρουμε κάτι και με ποιο τρόπο μπορούμε να το κάνουμε. Τα συμπεράσματα που βγήκαν είναι ότι οι δήμοι δεν μπορούν να παίξουν κάποιον σημαντικό ρόλο στον καθαρισμό αυτόν και το μόνο που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να στείλουν κάποιους εθελοντές, οι οποίοι υπό τις οδηγίες των εταιρειών απορρύπανσης και με κατάλληλο ρουχισμό να συνδράμουν ελάχιστα στο έργο τους. Παρόλα αυτά, αν χρειαστεί, θα το πράξουμε» τόνισε ο δήμαρχος, ο οποίος πρόσθεσε: «Δεν είναι ώρα αναζήτησης ευθυνών, αλλά καθαρισμού των ακτών όλης της περιοχής, αλλά δεν θα αφήσουμε και το θέμα να ξεχαστεί […] Θα κινηθούμε όλοι οι δήμαρχοι και εγώ ως δήμαρχος Πειραιά θα κινηθώ άμεσα δικαστικά κατά παντός υπευθύνου για την πολύ μεγάλη ζημιά που υπέστη η περιοχή».

Ο αντιδήμαρχος αστικής ανάπτυξης και πολεοδομίας του δήμου Γλυφάδας Αιμίλιος Βουγιουκλάκης σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε: «Από τα χαράματα στην περιοχή της Γλυφάδας η δημοτική Αρχή καταβάλλει υπεράνθρωπες προσπάθειες χρησιμοποιώντας όλα τα διαθέσιμα μέσα για την απορρύπανση της περιοχής, προκειμένου να διαφυλαχθεί τόσο η δημόσια υγιεινή των λουομένων όσο και το θαλάσσιο περιβάλλον της πόλης […]. Έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια από πλευράς δήμου και εφόσον έως σήμερα δεν έχουμε νέα ρύπανση στην περιοχή, επικεντρωνόμαστε στην αποκατάσταση της εικόνας της παραλίας».

Ο αντιδήμαρχος Γλυφάδας κατέστησε επίσης σαφές ότι «το περιβαλλοντικό έγκλημα που έχει συντελεστεί στην περιοχή του δήμου δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητο» και ότι «η δημοτική Αρχή θα στραφεί νομικά κατά παντός υπευθύνου».

Ο Θεόδωρος Κουντούρης, ιδιοκτήτης του πλοίου, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «Ε», υποστήριξε πως για την πετρελαιοκηλίδα φταίει άλλο πλοίο, που ρυμουλκήθηκε την Παρασκευή στο λιμάνι του Περάματος για επισκευές και είχε διαρροή.

«Ήδη έγινε ρύπανση στο λιμάνι του Περάματος από το συγκεκριμένο πλοίο. Τώρα έχουν… φορτώσει όλη τη ρύπανση σε μας» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Μήνυση από την WWF κατά παντός υπευθύνου

Μήνυση υποβάλλει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF κατά παντός υπευθύνου για τη ρύπανση στον Σαρωνικό. «Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» και η μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου κάνει δυστυχώς πραγματικότητα τον εφιάλτη του πετρελαίου για την υγεία των ακτών και της θάλασσας».

«Αφού δεν αποτράπηκε η τραγωδία πρέπει τουλάχιστον να διασφαλιστεί ότι οι ευθύνες θα αποδοθούν με παραδειγματικό τρόπο και ότι μέσα από την εξονυχιστική ανάλυση των αιτίων θα βγούμε καλύτερα προετοιμασμένοι για να προλάβουμε ή να ελέγξουμε αντίστοιχα ατυχήματα στο μέλλον» δήλωσε ο διευθυντής του WWF Ελλάς, Δημήτρης Καραβέλλας.

Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος μιλούν για βελτίωση της κατάστασης σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες ενώ σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ αν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης απορρύπανσης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, τόνισαν ότι από την ώρα του συμβάντος που ήταν στις 2.00 τα ξημερώματα της Κυριακής έως τις 6.00 τα ξημερώματα οπότε ξεκίνησε η όλη επιχείρηση απορρύπανσης μεσολάβησαν 4 ώρες, και σε αυτό το διάστημα υπήρξαν διαδικασίες και διαβουλεύσεις από την αρμόδια ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» ήταν ασφαλισμένο για 5 εκατ. ευρώ προς τρίτους. Δηλαδή ο πλοιοκτήτης του πλοίου από τη βύθιση του σκάφους δεν πρόκειται να λάβει καμία οικονομική αποζημίωση.

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι, όταν αυτή ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες -και τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.

Στη συνέχεια αναμένεται να υπογραφεί συμφωνητικό καλής συνεργασίας μεταξύ του λιμεναρχείου των δημάρχων των περιοχών και την εταιρείας απορρύπανσης που έχει αναλάβει την όλη επιχείρηση καθαρισμού.