Μόλις 137 αιτήσεις για εξωδικαστικό συμβιβασμό

Μόλις για 137 υπερχρεωμένες επιχειρήσεις που συμπλήρωσαν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών προς τράπεζες δημόσιο ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές, προχωράει η διαδικασία διευθέτησης.

Ειδικότερα, 137 αιτήσεις έχουν υποβληθεί οριστικά για εξωδικαστικό συμβιβασμό για τη ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους μέσα στους δύο μήνες λειτουργίας της.

Στο μεταξύ, όμως, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συλλέγει η ειδική γραμματεία, τόσο επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα ακόμη ζητούν ενημέρωση για τα όσα προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο ενώ το 45% των πολιτών πρέπει να ξεκινήσει την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη διαδικασία που αναλυτικά περιγράφεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών προς ρύθμιση των οφειλών.

Στατιστικά

Σε ότι αφορά στη λειτουργία της πλατφόρμας, από την 1η ημέρα έναρξης λειτουργίας της πλατφόρμας (3/8) μέχρι και Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 2017, έχουν εγγραφεί 7.308 επιχειρήσεις, έχουν περάσει επιτυχώς τα κριτήρια 1.269, έχουν ανεβάσει τουλάχιστον 1 αρχείο 642 από αυτές και έχουν απορριφθεί συνολικά 1.750 αιτήσεις, κυρίως γιατί αποτελούν φυσικά πρόσωπα.

Για τις 137 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί προχωράει και η διαδικασία για την ανάθεση σε διαμεσολαβητή.

Ωστόσο, παράλληλα με τη λειτουργία της πλατφόρμας – και μαζί με το πιλοτικό γραφείο που ήδη λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας της ειδικής γραμματείας –  λειτουργούν 9 Γραφεία Ενημέρωσης Υποστήριξης Δανειοληπτών στην επικράτεια και το επόμενο διάστημα θα δημιουργηθούν δέκα νέοι κόμβοι του δικτύου. Τα νέα γραφεία θα είναι σε Πάτρα, Αγρίνιο, Καλαμάτα, Κόρινθο, Χαλκίδα, Βόλο, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο Κρήτης, Αχαρνές Αττικής και Καρδίτσα.

Το προφίλ των δανειοληπτών

Από την έναρξη λειτουργίας των Κέντρων – Γραφείων Ενημέρωσης Δανειοληπτών και μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2017 , έχουν εξυπηρετηθεί συνολικά 2.189 δανειολήπτες. Συγκεκριμένα κατά το μήνα Σεπτέμβριο, εξυπηρετήθηκαν από το σύνολο των ΚΕΥΔ- ΓΕΥΔ 584 δανειολήπτες, εκ των οποίων το 55% στην Αθήνα και το 25% στη Θεσσαλονίκη.

Εκ των δανειοληπτών που προσήλθαν στα ΓΕΥΔ:
– το 50% ήταν φυσικά πρόσωπα (νοικοκυριά και ελεύθεροι επαγγελματίες)
– το 45% εκπρόσωποι πολύ μικρών επιχειρήσεων
– το 5% εκπρόσωποι μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Στο 90% των περιπτώσεων παρασχέθηκε μια γενικότερη ενημέρωση περί του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τα ζητήματα ρύθμισης οφειλών και τις διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις που υπάρχουν, ενώ μόλις το 10% των πολιτών ενδιαφερόταν για εξειδικευμένη συμβουλή επί προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.

Λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που παρουσίασαν ή ανέφεραν οι εξυπηρετούμενοι πολίτες και τις προβλέψεις του θεσμικού πλαισίου, προκύπτει ότι το 30% των πολιτών είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν περισσότερες από μια από τις υπάρχουσες εναλλακτικές προτάσεις, που παρέχονται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τις οποίες πρότειναν οι εργαζόμενοι στο ΓΕΥΔ.

Ειδικότερα:
– το 25% των πολιτών δύναται να υποβάλλει αίτηση ένταξης στη νομοθεσία για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, δηλαδή την αξιοποίηση των Νόμων Κατσέλη – Σταθάκη ή εναλλακτικά να ενταχθεί στον Κώδικα Δεοντολογίας
– το 45% των πολιτών πρέπει να ξεκινήσει την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα, σύμφωνα με τη διαδικασία που αναλυτικά περιγράφεται στον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών προς ρύθμιση των οφειλών
– το 20% των πολιτών δύναται να υποβάλει αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό για τη ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων
– το 10% των πολιτών μπορεί να υποβάλλει αίτηση ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών στο μέλλον, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο νομικό εργαλείο έχει ισχύ μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018, εκκινώντας εναλλακτικά άμεσα την επικοινωνία με τα πιστωτικά ιδρύματα σύμφωνα με τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών.
Τέλος, ως προς τον τρόπο με τον οποίο κατανέμονται οι οφειλές, διαπιστώνεται ότι:
– το 45% των δανειοληπτών που προσήλθαν στα ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ έχουν οφειλές τόσο προς τα πιστωτικά ιδρύματα και ταυτόχρονα προς το Δημόσιο (ΔΟΥ και ΕΦΚΑ)
– το 40% των εξυπηρετούμενων δανειοληπτών είχε οφειλές μόνο προς τα πιστωτικά ιδρύματα
– το 15% είχε χρέη μόνο προς το Δημόσιο.

Που ήδη λειτουργούν γραφεία

Την Τετάρτη 01η Μαρτίου 2017 ξεκίνησε τη λειτουργία του το πιλοτικό Γραφείο Ενημέρωσης Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΓΕΥΔ) στις εγκαταστάσεις της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους επί της οδού Θηβών 196 – 198, ενώ στις 2 Μαΐου 2017 εγκαινιάστηκε η λειτουργία των  πρώτων Γραφείων Ενημέρωσης  στην περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά.

Από τις 7 Σεπτεμβρίου 2017, στο πλαίσιο της ανάπτυξης του δικτύου των Περιφερειακών Υπηρεσιών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους στην επικράτεια, λειτουργούν πλέον νέα Κέντρα – Γραφεία Ενημέρωσης Υποστήριξης Δανειοληπτών σε νέες Περιφερειακές Ενότητες της χώρας μας ως εξής:

– Στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης η λειτουργία δύο Κ.Ε.Υ.Δ., ενός στην περιοχή του Δήμου Θεσσαλονίκης (επί της Λεωφόρου Βασιλέως Γεωργίου 1, Θεσσαλονίκη) κι ενός στο Δήμο Παύλου Μελά (επί της οδού Καραολή& Δημητρίου 1)
– Στην Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας, η λειτουργία ενός ΚΕΥΔ (επί της οδού Αεροδρομίου 13)
– Στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννιτών, η λειτουργία ενός ΚΕΥΔ (Πλατεία Α’ – Παπανδρέου 5)
– Στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης, η λειτουργία ενός ΚΕΥΔ (επί της οδού Δημοκρατίας 27)

Επίσης στην περιοχή της ‘Αρτας ξεκίνησε η λειτουργία Γραφείου Ενημέρωσης Δανειοληπτών το οποίο βρίσκεται επί της οδού Μακρυγιάννη 1, στο χώρο του ΟΑΕΔ – ΚΠΑ2.