Η 85 δισ. δολαρίων διάσωση των αεροπορικών εταιριών μπορεί να μην είναι αρκετή

Για το 2022-2023 αναμένουν οι ξένες αεροπορικές εταιρίες την ανάκαμψη από τον κορονοϊό. Οι κυβερνήσεις θα διαθέσουν περισσότερα από 85 δισεκατομμύρια δολάρια για να στηρίξουν τις αεροπορικές εταιρείες μετά την πανδημία του κορονοϊού η οποία έχει εξαλείψει τη ζήτηση για ταξίδια και έχει καθηλώσει στόλους αεροσκαφών. Αλλά μετά τις περικοπές των θέσεων εργασίας – 20.000 ανακοινώθηκαν στην Ευρώπη την περασμένη εβδομάδα – διεξάγεται μια συζήτηση σχετικά με το εάν αυτή η βοήθεια θα κάνει περισσότερα από απλώς να καθυστερήσει το αναπόφευκτο.

Περίπου το 80% των πτήσεων παραμένει σε αδράνεια, ενώ η ανάκαμψη στην Κίνα έχει σταματήσει, οδηγώντας τη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών να προβλέπει ότι η ανάκαμψη θα είναι ελικοειδής. Δεδομένων των οικονομικών επιπτώσεων και των μέτρων ασφαλείας που ενδέχεται να απαιτηθούν, θα μπορούσε να είναι τρία χρόνια πριν η βιομηχανία δει μια βιώσιμη αναβίωση, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Delta Air Lines Inc. Ed Bastian.

Η ένταση αυξάνεται επίσης στο κατά πόσον το ποσό των μετρητών θα διακόψει την απαραίτητη συρρίκνωση του κλάδου με την υποστήριξη ασθενέστερων αεροπορικών εταιρειών, πολλών κρατικών ή πρώην αερομεταφορέων, ενώ οι πιο «οικονομικοι» ανταγωνιστές τους βασίζονται στους δικούς τους πόρους. Ορισμένες μη βιώσιμες πτήσεις (προορισμοί) θα χαθούν χωρίς παροχή βοήθειας, μαζί με παραγγελίες αεροσκαφών που θα βοηθούσαν στην ικανοποίηση των στόχων μείωσης εκπομπών άνθρακα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ολίρι (Michael O’Leary) αμφισβητεί την έννοια της κρατικής βοήθειας ως εγγενώς άδικης και επιζήμιας για την ισχύ των τιμών για τους αερομεταφορείς που εξακολουθούν να στέκονται στα πόδια τους.

Ακολουθεί ένας οδηγός για το ποιος δανείζεται πόσα, που θα πέσει το τσεκούρι των απολύσεων και τι λένε τα αφεντικά των αεροπορικών εταιρειών για την ανάκαμψη.

Air France-KLM

Κρατικές ενισχύσεις: Θα λάβει έως και 11 δισεκατομμύρια ευρώ (12 δισεκατομμύρια δολάρια) από τη γαλλική και ολλανδική κυβέρνηση.
Θέσεις εργασίας: Η KLM σκοπεύει να μειώσει έως και 2.000 θέσεις και εκμεταλλεύτηκε τα προγράμματα. Δεν υπάρχουν ακόμη ανακοινώσεις για περικοπές στην Air France.
Ανάκαμψη: Ο Διευθύνων Σύμβουλος Ben Smith είπε στη Les Echos ότι μπορεί να χρειαστούν δύο ή περισσότερα χρόνια για να ανακάμψει η βιομηχανία.
Τιμή Μετοχής: Μειώθηκε 53% φέτος.

Alitalia

Κρατικές ενισχύσεις: Η αεροπορική εταιρεία εθνικοποιείται, με την κυβέρνηση να αναλαμβάνει τον πλήρη έλεγχο τον Ιούνιο. Είχε λάβει περισσότερα από 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ από την έναρξη της διοίκησης το 2017.
Θέσεις εργασίας: Απολύσεις περισσότερων από 6.800 εργαζομένων, όπως δήλωσαν τα συνδικάτα τον Μάρτιο.
Ανάκαμψη: Ο υπουργός βιομηχανίας της Ιταλίας ήταν αισιόδοξος την περασμένη εβδομάδα, λέγοντας ότι ο ιός σημαίνει ότι η Alitalia θα είναι τώρα στο ίδιο σημείο με άλλες αεροπορικές εταιρείες.

American Airlines

Κρατικές ενισχύσεις: Ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας των ΗΠΑ έχει εξασφαλίσει 5,8 δισεκατομμύρια δολάρια για υποστήριξη μισθοδοσίας και διαπραγματεύεται όρους για ένα ξεχωριστό ομοσπονδιακό δάνειο 4,75 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Θέσεις εργασίας: Περίπου 39.000 εργαζόμενοι έχουν αποχωρήσει εθελοντικά, ή με μειωμένες ώρες ή πρόωρη συνταξιοδότηση. Η American εκτιμά αν θα πρέπει να απολύσει οποιονδήποτε από τους σχεδόν 130.000 εργαζόμενους.
Ανάκαμψη: Ο Διευθύνων Σύμβουλος Doug Parker λέει ότι αναμένει ότι η ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών θα «κατασταλεί για αρκετό καιρό».
Τιμή μετοχής: Πτώση 58% έως τα τέλη Απριλίου.

Cathay Pacific

Κρατικές ενισχύσεις: Χωρίς διάσωση, αν και το Χονγκ Κονγκ χορήγησε ένα πακέτο αξίας 2,6 δισεκατομμυρίων HK (340 εκατομμύρια $) στην αεροπορική βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένων παραιτήσεων από αερολιμενικές χρεώσεις και άλλες χρεώσεις.
Θέσεις εργασίας: Το προσωπικό ζήτησε να συμμετάσχει σε πρόγραμμα άδειας έως τις 30 Ιουνίου.
Ανάκαμψη: Ο Διευθύνων Σύμβουλος Augustus Tang είπε ότι το χρονοδιάγραμμα για αναβίωση της ζήτησης «παραμένει αδύνατο να προβλεφθεί».
Τιμή μετοχής: Πτώση 20% φέτος.

Οι 3 μεγάλες αεροπορικές της Κίνας

Κρατικές Ενισχύσεις: Δεν έχουν ανακοινωθεί εγγυήσεις για την China Southern Airlines Co., την China Eastern Airlines Corp. και την Air China Ltd., αν και οι αερομεταφορείς σημείωσαν συνολική απώλεια 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το πρώτο τρίμηνο.
Θέσεις εργασίας: Και πάλι, δεν ανακοινώθηκαν δημόσιες περικοπές.
Ανάκαμψη: Οι Κινέζοι αερομεταφορείς έχουν αναγνωρίσει ότι θα υπάρχουν μειώσεις στα ταξίδια, ενώ σταματούν να εκδίδουν προβλέψεις.
Τιμή μετοχής: Η Air China έχει μειωθεί 29,6% φέτος, η China Southern 26% και η China Eastern 25%.

Delta Air Lines

Κρατικές ενισχύσεις: Η Delta με έδρα την Ατλάντα θα λάβει 5,4 δισεκατομμύρια δολάρια για αμοιβή μισθοδοσίας στις ΗΠΑ. Υποβάλλει επίσης αίτηση για ομοσπονδιακό δάνειο 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά έχει μέχρι τον Σεπτέμβριο να αποφασίσει εάν θα το πάρει.
Θέσεις εργασίας: Πάνω από το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού της Delta, ή 37.000 άτομα, έχουν λάβει άδεια άνευ αποδοχών που κυμαίνονται από 30 ημέρες έως ένα έτος.
Ανάκαμψη: Στην προειδοποίησή του ότι η ανάκαμψη μπορεί να διαρκέσει τρία χρόνια, ο Bastian είπε ότι θα εξαρτηθεί από τους πελάτες πότε θα «αισθάνονται ασφαλείς, τόσο σωματικά όσο και οικονομικά, να αρχίσουν να ταξιδεύουν σε κλίμακα».
Τιμή μετοχής: Οι μετοχές της Delta μειώθηκαν κατά 56% έως τις 30 Απριλίου 2020.

Deutsche Lufthansa

Κρατικές ενισχύσεις: Οι κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Ελβετίας, της Αυστρίας και του Βελγίου εξετάζουν μαζί μια διάσωση 10 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Θέσεις εργασίας: Η εταιρία λέει ότι μπορεί να χρειαστεί να μειώσει το εργατικό δυναμικό κατά 10.000 για να επιβιώσει από την κρίση.
Ανάκαμψη: Ο διευθύνων σύμβουλος Carsten Spohr λέει ότι η επιστροφή στο φυσιολογικό μπορεί να διαρκέσει έως το 2023.
Τιμή Μετοχής: Πτώση 50% φέτος.

EasyJet

Κρατική ενίσχυση: Έχει συγκεντρώσει 600 εκατομμύρια λίρες (750 εκατομμύρια δολάρια) μέσω του Covid Corporate Finance Facility της βρετανικής κυβέρνησης.
Θέσεις εργασίας: Οι πτήσεις στηρίζονται με προσωπικό δεν υπάρχουν νέα σχετικά με τις πραγματικές απώλειες θέσεων εργασίας.
Ανάκαμψη: Ο διευθύνων σύμβουλος Johan Lundgren είπε ότι η εταιρία δεν θα ανακάμψει στα επίπεδα πριν από την κρίση έως το 2022.
Τιμή Μετοχής: Πτώση 60% φέτος.

Emirates και Etihad

Κρατικές ενισχύσεις: Το Ντουμπάι δήλωσε ότι θα παρέχει οικονομική υποστήριξη για την Emirates. Δεν ανακοινώθηκε διάσωση για την Etihad με έδρα το Αμπού Ντάμπι
Θέσεις εργασίας: Οι μισθοί μειώθηκαν στην Emirates, ενώ η Etihad προειδοποίησε ότι «δεν μπορεί να αποφύγει» περικοπές θέσεων εργασίας.
Ανάκαμψη: Η ζήτηση δεν θα επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα μέχρι το 2023, ανέφεραν ο πρόεδρος της Emirates Tim Clark και ο διευθύνων σύμβουλος της Etihad Tony Douglas σε κοινή δήλωση.

IAG

Κρατικές ενισχύσεις: Εξασφάλισε 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ σε ισπανικά κυβερνητικά δάνεια για τα όπλα της Iberia και Vueling.
Θέσεις εργασίας: Η ΒΑ σκοπεύει να εξαλείψει έως και 12.000 θέσεις εργασίας, έχοντας 22.000 υπαλλήλους. Το BBC ανέφερε ότι ο αερομεταφορέας εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να κλείσει τον δευτερεύοντα κόμβο του στο αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου.
Ανάκαμψη: Οι αριθμοί επιβατών θα μπορούσαν να διαρκέσουν «αρκετά χρόνια» για να ανακτήσουν τα επίπεδα του 2019, δήλωσε η IAG.
Τιμή μετοχής: Κάτω 66% φέτος.

Norwegian Air, SAS

Κρατικές ενισχύσεις: Η Νορβηγική εταιρία αγωνίζεται να προωθήσει σχέδια αναδιάρθρωσης για να ξεκλειδώσει το μεγαλύτερο μέρος ενός πακέτου 3 δισεκατομμυρίων κορωνών (290 εκατομμύρια δολάρια) σε εγγυήσεις κρατικού δανείου. Η SAS έχει συμφωνήσει 3 δισεκατομμύρια κορώνες (300 εκατομμύρια δολάρια) σε εγγυήσεις από τη Σουηδία και τη Δανία και 146 εκατομμύρια δολάρια από τη Νορβηγία.
Θέσεις εργασίας: Η SAS περικόπτει 5.000 θέσεις εργασίας ή το 40% του εργατικού δυναμικού.Η Norwegian έχει τοποθετήσει πιλοτικές εταιρείες και εταιρείες πληρώματος καμπίνας στη Δανία και τη Σουηδία σε προστασία πτώχευσης, επηρεάζοντας περίπου 1.500 πιλότους και περισσότερα από 3.000 πληρώματα θαλάμου επιβατών.
Ανάκαμψη: Η Norwegian πιστεύει ότι το μεγαλύτερο μέρος του στόλου της θα παραμείνει στο έδαφος για τον επόμενο χρόνο και δεν αναμένει πλήρη ανάκαμψη έως το 2022. Η SAS λέει ότι ετοιμάζεται για χρόνια αργής ζήτησης.
Τιμή μετοχής: Η Norwegian Air έχει υποχωρήσει κατά 86% φέτος. Η SAS κάτω κατά 41%.

Qantas

Κρατική ενίσχυση: Χωρίς διάσωση.
Θέσεις εργασίας: Ανέλαβε το μεγαλύτερο μέρος του εργατικού δυναμικού των 30.000 ατόμων.
Ανάκαμψη: Βλέπει τον αντίκτυπο του ιού που επεκτείνεται έως το οικονομικό έτος 2021, αλλά μπορεί να επωφεληθεί από τον μειωμένο ανταγωνισμό αφού η αντίπαλη Virgin Australia ελλείψει μετρητών, ανακοίνωσε ότι κηρύσσει στάση πληρωμών και η διοίκηση αρνήθηκε κρατικό δάνειο.
Τιμή μετοχής: Μειώθηκε 49% φέτος.

Ryanair

Κρατικές ενισχύσεις: Η μεγαλύτερη εκπτωτική αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη δεν έχει ζητήσει κρατική υποστήριξη και λέει ότι κανένας άλλος αερομεταφορέας δεν θα πρέπει να λάβει.
Θέσεις εργασίας: Η ιρλανδική εταιρεία μειώνει 3.000 θέσεις ή το 15% του συνολικού εργατικού δυναμικού.
Ανάκαμψη: Ο Διευθύνων Σύμβουλος Michael O’Leary λέει ότι η αγορά μπορεί να παραμείνει επίπεδη για 18 μήνες.
Τιμή μετοχής: Πτώση 29% φέτος, τη μικρότερη μεταξύ των έξι κορυφαίων αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης.

Singapore Airlines

Κρατικές Ενισχύσεις: Η κρατική εταιρεία Temasek Holdings Pte., ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας, υποστήριξε ένα σχέδιο αύξησης μετοχικού κεφαλαίου περίπου 8,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων (6,2 δισεκατομμύρια δολάρια).
Θέσεις εργασίας: Τα μέτρα περιλαμβάνουν την υποχρεωτική άδεια άνευ αποδοχών για πιλότους σε διάφορες ημέρες κάθε μήνα. Συνολικά, περίπου 10.000 εργαζόμενοι θα επηρεαστούν.
Ανάκαμψη: Λέει ότι δεν είναι σαφές πότε θα επανέλθει σε κανονική λειτουργία.
Τιμή μετοχής: Πτώση 32% φέτος.

Southwest Airlines

Κρατική Ενίσχυση: Θα λάβει 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε ομοσπονδιακή ενίσχυση για υποστήριξη μισθοδοσίας. Θα αιτηθεί για επιπλέον δάνειο 2,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, αλλά δεν θα αποφασίσει μέχρι το φθινόπωρο εάν θα το χρησιμοποιήσει.
Θέσεις εργασίας: Περίπου 10.000 εργαζόμενοι έχουν λάβει εθελοντικά φύλλα ή επιλογές μερικής αμοιβής. Το Southwest εξετάζει επιλογές για μακροπρόθεσμη αποχώρηση και πρόωρη συνταξιοδότηση.
Ανάκαμψη: Ο Διευθύνων Σύμβουλος Gary Kelly βλέπει τα επαγγελματικά ταξίδια να χρειάζονται πέντε ή περισσότερα χρόνια για να επιστρέψουν στα προ κρίσης επίπεδα.
Τιμή μετοχής: Πτώση 42% φέτος έως τις 30 Απριλίου, η καλύτερη απόδοση μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων αερομεταφορέων των ΗΠΑ

United Airlines

Κρατικές ενισχύσεις: Αναμένεται να λάβει 5 δισεκατομμύρια δολάρια σε επιχορηγήσεις ΗΠΑ και δάνεια χαμηλού επιτοκίου και έχει υποβάλει αίτηση δανεισμού έως 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ.
Θέσεις εργασίας: Πάνω από 20.000 εργαζόμενοι έχουν προσφερθεί εθελοντικά για άδεια και χιλιάδες άλλοι με μειωμένες ώρες.
Ανάκαμψη: Σχεδιασμός για πιθανότητα μηδενικών εσόδων το 2021. Δεν είναι σίγουροι πότε θα επιστρέψει η ζήτηση.
Τιμή μετοχής: Πτώση 70% φέτος, η χειρότερη επίδοση μεταξύ των μεγάλων αερομεταφορέων των ΗΠΑ.

Virgin Atlantic

Κρατική Ενίσχυση: Αναζητεί υποστήριξη ύψους 500 εκατομμυρίων λιρών Αγγλίας
Θέσεις εργασίας: Πέτυχε συμφωνία με το προσωπικό για να πάρουν άδεια χωρίς αποδοχές, μια κίνηση που προκάλεσε αντιδράσεις κατά του ιδρυτή της δισεκατομμυριούχου Richard Branson.
Ανάκαμψη: Εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ταξιδιωτική αγορά του Βόρειου Ατλαντικού και από την ταχύτητα της ανάκαμψης των επιχειρηματικών ταξιδίων.

Πηγή: bloomberg