Πετρέλαιο: Σε αρνητικό έδαφος το αμερικανικό αργό, μεγάλη πτώση και για το Brent

Σε αρνητικό έδαφος κινούνταν και πάλι τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αμερικανικό πετρέλαιο, καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες ότι οι ΗΠΑ δεν θα έχουν πλέον χώρο για να αποθηκεύσουν την πλεονάζουσα ποσότητα πετρελαίου που συσσωρεύεται λόγω του μέτρων περιορισμού για τον κορονοϊό.

Το αμερικανικό αργό παράδοσης Μαΐου κινείτο στα -7 δολάρια το βαρέλι σύμφωνα με το Reuters. Χθες έκλεισε στα -37,63 δολάρια το βαρέλι.

Το βαρέλι τύπου Brent (μπρεντ) της Βόρειας Θάλασσας υποχώρησε σήμερα κάτω από τα 20 δολάρια, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2001, λόγω της μείωσης της ζήτησης για τον ‘μαύρο χρυσό’ και των πιέσεων που ασκεί η αύξηση των αποθεμάτων του αργού. Νωρίτερα, το βαρέλι του μπρεντ της Βόρειας Θάλασσας παράδοσης Ιουνίου σημείωσε πτώση 21,71% στα 20 δολάρια στο Λονδίνο, έχοντας νωρίτερα υποχωρήσει έως στα 18,10 δολάρια, ενώ το συμβόλαιο για το West Texas intermediate (WTI) που θεωρείται το συμβόλαιο αναφοράς για την τιμή του αμερικανικού αργού, εμφάνιζε πτώση 28,5% στα 14,59 δολάρια.

Η τιμή του βαρελιού του αμερικανικού αργού ανέκαμψε σήμερα το πρωί στην αγορά της Ασίας, επανερχόμενο μετά την έναρξη των συναλλαγών λίγο πάνω από το μηδέν. Η τιμή του βαρελιού του WTI προς παράδοση τον Μάιο διαμορφώθηκε στο 1,36 δολάριο το βαρέλι στις 09:22 ώρα Ελλάδας, έναντι των -37,63 δολαρίων, της τιμής χωρίς ιστορικό προηγούμενο στην οποία είχε κλείσει χθες, Δευτέρα, το βράδυ στη Νέα Υόρκη.

Ακολουθεί μια εξήγηση του τι σημαίνουν οι αρνητικές τιμές πετρελαίου στον πραγματικό κόσμο:

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΤΙΜΗ ΓΙΑ ΤΑ FUTURES;

Η τιμή του βαρελιού του αργού βασίζεται σε παράγοντες όπως η προσφορά, η ζήτηση και η ποιότητα. Η προσφορά καυσίμων ξεπερνά κατά πολύ τη ζήτηση από τότε που ο κορονοϊός ανάγκασε δισεκατομμύρια ανθρώπους να σταματούν να ταξιδεύουν.

Λόγω της υπερπροσφοράς, οι δεξαμενές αποθήκευσης για το WTI γεμίζουν τόσο πολύ που είναι δύσκολο να βρεθεί χώρος. Η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι μονάδες αποθήκευσης στο Κάσινγκ της Οκλαχόμα, την καρδιά του αμερικανικού δικτύου αγωγών, ήταν γεμάτες κατά 72% στις 10 Απριλίου.

«Δεν υπάρχει πλέον διαθέσιμη αποθήκευση άρα η τιμή του εμπορεύματος είναι ουσιαστικά χωρίς αξία», δήλωσε ο Μπομπ Γιόγκερ, επικεφαλής του τμήματος συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης (futures) στη Mizuho στη Νέα Υόρκη. «Άρα όταν είναι μείον ένα δολάριο, θα σε πληρώσουν ένα δολάριο για να φύγει αυτό από εκεί».

Η βουτιά της τιμής οφείλετο εν μέρει στον τρόπο που γίνεται η διαπραγμάτευση του πετρελαίου. Ένα συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης αφορά 1.000 βαρέλια αργού, παραδοτέα στο Κάσινγκ, όπου οι ενεργειακές εταιρίες έχουν δεξαμενές αποθήκευσης με δυναμικότητα περίπου 76 εκατ. βαρέλια.

Κάθε συμβόλαιο τελεί υπό διαπραγμάτευση για έναν μήνα, με το συμβόλαιο Μαΐου να λήγει σήμερα, Τρίτη. Οι επενδυτές που διακρατούσαν τα συμβόλαια Μαΐου δεν ήθελαν να παραλάβουν το πετρέλαιο και να επιβαρυνθούν με κόστος αποθήκευσης και στο τέλος αναγκάστηκαν να πληρώσουν για να το ξεφορτωθούν.

Το συμβόλαιο Ιουνίου, που παραδίδεται ένα μήνα αργότερα, συνεχίζει να κινείται σε επίπεδα πάνω από τα 20 δολάρια το βαρέλι, αλλά το κραχ της τιμής υποδηλώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος του χώρου αποθήκευσης έχει ήδη γεμίσει.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ;

Το κραχ στις τιμές των futures του αργού στο Κάσινγκ δεν θα μεταφραστούν αυτόματα σε κραχ στις τιμές των πρατηρίων βενζίνης, δηλωσε ο Τομ Κλόζα, βετεράνος αναλυτής στην Oil Price Information Services.

«Θα συνεχίσουμε να βλέπουμε τις τιμές βενζίνης, ντίζελ και καυσίμων αεροσκαφών να μειώνονται τον Μάιο αλλά δεν θα πρέπει να συμπεράνει κανείς ότι θα δούμε να χαρίζουν καύσιμα ή ότι θα δούμε αντίστοιχες τεράστιες, πρωτόγνωρες μειώσεις που είδαμε σήμερα (σ.σ. χθες) στο αργό πετρέλαιο», δήλωσε ο Κλόζα.

Με τις πρόσφατες χαμηλές τιμές πετρελαίου, η τυπική αμερικανική οικογένεια πιθανόν να εξοικονομήσει περίπου 150 με 175 δολάρια αυτό το μήνα για την αγορά καυσίμων, δήλωσε ο ίδιος.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ;

Για τις υπερχρεωμένες αεροπορικές εταιρίες, η πτώση στις τιμές του αργού θα έχει ως αποτέλεσμα να γίνουν φθηνότερες οι πτήσεις που εκτελούνται και που είναι ήδη σχεδόν άδειες καθώς ο κόσμος παραμένει κλεισμένος στα σπίτια του.

Η βουτιά στα futures του αργού υποδηλώνει επίσης ότι η αγορά δεν αναμένει ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα προσθέσουν και πάλι πολλές πτήσεις σύντομα στα δίκτυά τους, δήλωσε αναλυτής της Raymond James.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΜΨΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ;

Ενώ οι επενδυτές και οι αναλυτές επεξεργάζονται τις τεχνικές λεπτομέρειες των αγορών πετρελαίου που συνέβαλαν στο κραχ, άλλοι προσπαθούν να δουν τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την οικονομία. Τους τελευταίους δύο με τρεις μήνες έχουν αποθηκευθεί παγκοσμίως περίπου 30 εκατ. βαρέλια την ημέρα -ποσότητα που αντιστοιχούσε στο 30% της παγκόσμιας ζήτησης.

Ακόμα κι αν η ζήτηση επιστρέψει στα επίπεδα προ του κορονοϊού, θα χρειαστεί πολύ καιρός για να καταναλωθεί το αργό πετρέλαιο που έχει αποθηκευθεί.

«Αυτό που σας λέει η αγορά ενέργειας είναι ότι η ζήτηση δεν θα ανακάμψει άμεσα και ότι υπάρχει πλεονάζουσα προσφορά», δήλωσε ο Κέβιν Φλάναγκαν, υψηλόβαθμο στέλεχος στην Wisdomtree Asset Management, στη Νέα Υόρκη.

Η τιμή των συμβολαίων του Ιουνίου επίσης σημείωσε μεγάλη πτώση χθες, υποχωρώντας κατά 18,4% στα 20,43 δολάρια το βαρέλι. Αυτό αποτελεί πιο αξιόπιστη άποψη για το πώς αξιολογούν οι traders την καταναλωτική ζήτηση για ενέργεια στο άμεσο μέλλον. Δεν έχει υποχωρήσει κάτω από το μηδέν, αλλά βρίσκεται σε πτωτική τροχιά.